is "lengte" kleiner dan femtometer alleen van belang bij golven?

We kunnen tegenwoordig foto's maken tot 3 picometer (1/100 diameter van een atoom). Een nucleus is echter 10 femtometer en een proton of neutron 1.5 femtometer. We weten dat e.g. een neutron een hadron is bestaande uit deeltjes van het standaard model.

Dus is mijn vraag: hoe kan alles kleiner dan de femtometer (attometer, zeptometer, yoctometer) t/m 1.62x10-35 meter waarde hebben als de deeltje in het standaard model "de kleinste zijn" op femtometer gebied?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah...ik denk... een string?

Antwoorden (1)

Als je ook nog het onzekerheidsprincipe er op los laat is femtometer wel zo ongeveer de kleinste maat waarbij de vraag bestaat of het nog nut heeft kleiner te gaan.

Echter hele harde gamma kan -meen ik een golflengte hebben die nog kleiner is- in het verdere GEV bereik.

Maar ja dan kun je die anders uitdrukken , bijv. in GEV.
Dus het antwoord zou JA kunnen zijn.