Wat is de afbakening van fasetoestanden?

Is dit voor een vloeistof onder grafiek c alsook voor damp, weliswaar gescheiden van elkaar. door het vloeistof damp gebied. http://i46.tinypic.com/mvnv2w.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals aangegeven kunnen onder de condities van druk en volume in het vloeistof damp gebied beide fasen bestaan.
Buiten dit gebied kan linksonder kromme c alleen vloeistof bestaan, rechtsboven van c alleen gas (geen damp dus).
Bedenk even het volgende:
Je hebt in een afgesloten vat een hoeveelheid vloeistof. Je gaar dit verhitten. Daardoor verdampt er steeds meer vloeistof, oftewel de damp wordt steeds dichter. Door het uitzetten van de vloeistof wordt die juist steeds dunner.
Op een gegeven moment zijn dichtheid van vloeistof en damp even groot. De vloeistofspiegel is dan verdwenen, en vanaf die temperatuur spreken we van gas.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De afbakening is het punt (echter niet zelden een traject) waarbij stollen en smelten een evenwicht hebben bereikt,
dit geldt ook voor condenseren en verdampen.
In een traject bestaat er een evenwichtgebied, bij een temperatuur een overgangpunt.
Omdat stollen en verdampen erg veel warmte energie kost
kunnen beide aggregatietoestanden naast elkaar bestaan maar zullen samen de temperatuur op een evenwichtpunt trachten te brengen.
Legeringen en veel andere gemengde verbindingen hebben trajecten, zoals staal en glas maar zuiver ijzer heeft een smeltpunt.
Vooral mengsels van koolwaterstof zoals bitumen (teer)
heeft een zeer lang traject.

Fasetoestanden zijn soms dus niet scherp afgebakend.