Hoe weet de piloot van een straalmotorvliegtuig wanneer precies hij voldoende 'lift' heeft om op te stijgen?

Stel dat het vliegtuig aan het racen is op de baan om snelheid te winnen. Hoe weet de piloot dus wanneer perecies er voldoende luchtdruk onder de vleugels is ontstaan en hij de zwengel/roer omhoog moet gooien om op te stijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Door de relatieve lucht snelheid af te lezen, de benodigde snelheid om 'van de grond los te komen' verschilt per vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vele factoren spelen een rol, belading, tegenwind enz.
Zo is een groot beladen verkeersvliegtuig vanaf 250-300KM/H (ze spreken dan ban knopen (=1852meter) in staat los te komen omdat het vleugeloppervlak sterk vergroot is, wat hij ook bij het landen doet, anders zou dat rond de 400KM/H pas kunnen en dat is lastig sturen....
Vanuit stilstand heeft het verkeersvliegtuig ongeveer 20 seconden nodig om die snelheid te halen, ik heb het wel eens geklokt.
Het maakt dan een groot verschil of ze hem eerst op de rem zetten ,de motoren op vol vermogen brengen en de rem dan pas loslaten (17 sec) of dat ze al rijdend snelheid opbouwen, de motoren hebben even werk om op volle stuwkracht te komen.
Pal achter de motor kan dan een druk van wel 40 atmosfeer ontstaan, geen geschikte plek om daar te zijn....

Bij het landen kan de straalmotor de stuwkracht naar voren blazen zodat zeer gauw de snelheid uit het toestel gehaald kan worden, alleen remmend komen ze niet snel genoeg tot stilstand en slijten de banden enorm....

Straaljagers hebben beduidend meer snelheid nodig maar trekken veel sneller op zodat de startbaan niet langer hoeft te zijn.

De piloot zal pas tot vliegen overgaan als de snelheid RUIM voldoende is, het starten is dan ook een van de weinige momenten dat de motoren plank gas krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de voorbereidingen voor de vlucht berekenen de piloten ook de start (naast vluchtplan, hoeveelheid te tanken fuel, gewichtsverdeling vracht en evt. verdeling passagiers over de cabine)

Hierbij houden ze oa. rekening met :
-de technische vermogens van het type vliegtuig waarin ze vliegen (oa. aanwezigheid van de vleugeloppervlaktevergrotende flaps, sterkte van maximaal motorvermogen per motor)
-de lengte van de startbaan
-de windsterkte en -richting tov de neus van het vliegtuig
-de hoogte van het vliegveld (bijv: Mexico ligt op bijna 3 km hoogte, Schiphol op - 9 m)
-de luchtdichtheid
-het gewicht van het volbeladen en getankte vliegtuig

Ze berekenen:
V1 = decision snelheid. Dit is de hoogste snelheid waarbij de start nog afgebroken kan worden, en het vliegtuig met maximaal remmen nog vóór het einde van de startbaan tot stilstand kan worden gebracht. (Boven V1 betekent, dat het vliegtuig, wát er ook gebeurt, op moet stijgen , en evt. terugkeren naar de luchthaven)
VR = rotation snelheid : de snelheid waarbij het vliegtuig kan roteren, en dus de neus opgetrokken kan worden, en de lift van de vleugels maximaal is.

Overigens is het maximale startgewicht van een vliegtuig hoger dan het maximale landingsgewicht. Dat betekent dus, dat als een vliegtuig om technische redenen terug moet keren na de start, het gewicht snel omlaag gebracht moet worden. Daarvoor moet er dan fuel gedumpt worden om het gewicht van het vliegtuig terug te brengen naar maximaal landingsgewicht!