Hoe overleef je een nacht buiten in -5° C?

Met alleen een jas, kleren, en een paar dekens? En wat voor dekens moeten het zijn qua materiaal?

Is het beter om stil te liggen volledig omwikkeld in de dekens of juist veel te bewegen om warmte te creeren?

Toegevoegd na 1 minuut:
OEPS: *-5 moest +5 zijn. Maar toch jij snapt het.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Wil je niet te veel af koelen zul je je zelf moeten isoleren.

Je hebt hiervoor speciale slaapzakken welke je goed kunt afritsen zodat je best goed afgesloten bent.

Zorg er tevens voor dat alles droog is.

Een kartonnen doos isoleert overigens ook al redelijk dus helpt ook een eind.

bij de link een slaapzak tot -33!! maar ook dit levert problemen op als hij nat wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uit ervaring kan ik de volgende tips geven:
bij in beweging blijven kan je niet rusten en verbruik je relatief veel energie om warm te blijven.
wanneer je moet rusten probeer zoveel mogelijk lagen om je heen te krijgen ivm isolatie. zoek een beschutte , dus wind en regen vrij plek.
zoek daarbij niet het laagste punt in het terrein op daar de meest koude lucht zich hier in de loop van de nacht zich verzamelt. zorg voor een goede isolerende llaag bijv. stroo gras als ondergrond om op te liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+5 is helemaal niet zo heel koud, veel mensen slapen met open raam in de winter en dan is het binnen niet veel warmer.

Als je je kleren aanhoudt, jezelf goed in je dekens wikkelt en zorgt dat je niet meteen op de grond ligt, maar er een isolerende laag tussen jou en de grond zit (b.v. bladeren met daaroverheen een plastic zeil, of een isolatiematje) ga je het prima overleven.

Neem een extra paar warme sokken mee zodat je niet met je schoenen aan hoeft te slapen.

Zorg dat je iets hebt om op je hoofd te doen (een muts, een mummy-slaapzak, een capuchon), want langs je hoofd verlies je ook een boel warmte.

Gebruik zeker geen luchtbed, want de lucht in dat bed koelt af en dat wordt erg koud in de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant vraag!

"wat voor dekens moeten het zijn qua materiaal?"

--->Wat je allereerst moet beseffen is dat niet de dekens (of de slaapzak) jou warm houden, maar dat jij warm blijft doordat jouw lichaam warmte afgeeft aan de lucht tussen jou en het deken (en jij dankzij die warme lucht dus je eigen lichaamswarmte op peil houdt). Hierbij geldt: hoe meer laagjes deken, hoe beter je die warme lucht rondom je lichaam vasthoudt. Je hebt meer aan 3 dunne laagjes deken rondom je lichaam dan aan 1 dik deken, zelfs wanneer dit deken dikker is dan die 3 dunne dekens bovenop elkaar ben je met die dunnere dekens (met genoeg luchtlaagjes ertussen toch warmer uit.

Als extreem fanatiek visser vis ik ook de gehele winter hele nachten door, dan merk je vanzelf dat jezelf strak inpakken niet altijd werkt: 3 paar sokken in een laars en daarin geen lucht en je hebt hoe dan ook koude voeten. 1 par sokken in dezelfde laars met daarin voldoende ruimte/lucht en voeten blijven warm(er).

"Is het beter om stil te liggen volledig omwikkeld in de dekens of juist veel te bewegen om warmte te creëren?"

---->Als je de juiste omstandigheden hebt gecreëerd om je eigen warmte (in de lucht rondom je) vast te houden kun je gerust still liggen.... even flink bewegen wekt uiteraard korte tijd nog meer warmte-afgifte vanaf je lichaam op, maar je moet die warmte wel 'op kunnen vangen' en vast kunnen houden in de lucht rondom je, zodra je door je gewoel meer warme lucht 'kwijt raakt' dan je extra aanmaakt, schiet je actie (veel bewegen om warmte te creëren) je doel voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet in het bos gewoon een hut bouwen maar weet je hoe heet is best wel heet daar binnen steek een paar stokken in de grond en heel veel bladerender over heen het is echt bloedjeheet daar binnen he dus doe maar een paar dingen uit :p vroeger deed ik dat altijd lekker survivallen.