Waarom moet je bij sommige formules een constante gebruiken en bij andere niet?

Ik heb de Wikipedia pagina al gelezen maar ik snap niet waarom er bijvoorbeeld bij P=U*I en bijvoorbeeld bij E=mc² wel volgens mij. Een uitleg waarom constante überhaupt gebruikt moeten worden kan ook handig zijn.

Bedankt!

Toegevoegd na 9 minuten:
waarom er bijvoorbeeld bij P=U*I geen constante moet worden gebruikt en bijvoorbeeld bij E=mc² wel volgens mij.*

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

een constante gebruik je op een plaats waar altijd dezelfde (constante...) waarde zou moeten staan.

In P=U*I kunnen de spanning en de stroom allebei verschillende waarden aannemen.

In E=mc² is c de lichtsnelheid, die strikt genomen in de formule geen constante zou hoeven zijn, maar in ons universum wel altijd dezelfde waarde heeft, en daarmee wel een constante mag heten.

Je zou dus kunnen zeggen dat constanten 'gewoon' variabelen zijn die nooit van waarde kunnen veranderen.

Waarom je (in dit geval) c 'moet' gebruiken? Omdat de relatie tussen massa en energie nu eenmaal zo vastligt.

Waarom gebruik je pi om de omtrek van een cirkel te berekenen? Simpelweg omdat bij _elke_ cirkel de verhouding tussen doorsnede en omtrek pi is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt doordat de tweede formule een afgeleide formule is, waarmee een constante is berekend. als je dus nu weer een berekening met die formule wil doen, gebruik je de constante.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Constantes worden meestal gebruikt omdat deze specifieke invullingen zijn van variabelen die in bepaalde gevallen gelden of waartoe wordt gerelateerd. Ook zijn er constantes die vaste verhoudingen uitdrukken zoals bij

p/T = c

En in jouw geval geldt de specificiteit E = m_0 * c^2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij P=U*I
Het vermogen hangt dus af van de spanning en de stroom, deze zijn variabel en altijd voor iedereen anders.

bij E=mc^2
hangt de energie af van de massa en de lichtsnelheid.
hierbij is ook de massa variabel, maar de lichtsnelheid is overal en voor iedereen hetzelfde, dus constant.

zo heb je nog meer constanten die weer in andere formules worden gebruikt.