Waarom krijgen sommige dierensoorten standaard 4 of meer jongen na een zwangerschap en waarom sommige maar 1 of hooguit 2?

Wat is hier de rede van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

de natuur zorgt voor meer nakomelingen wanneer de kans op overleven kleiner is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een belangrijke factor is het aantal jongen dat een dier groot kan brengen. Evolutie heeft bij de meeste diersoorten het aantal jongen op een ideaal getal gebracht, vaak zijn dieren ook in staat het aantal jongen (enigszins) aan te passen aan de omstandigheden.

Ook hebben grotere dieren vaak minder jongen, waarschijnlijk om dezelfde reden als hierboven...

Daarnaast is het vaak zo dat dieren met een lage overlevingskans (zoals prooidieren) meer jongen krijgen, maar dat is soms ook geregeld met meerdere zwangerschappen per jaar.
rose
11 jaar geleden
niet alleen het jongen per worp, maar ook het aantal worpen heeft te maken met de overlevingskans, grotere dieren hebben een grotere overlevingskans omdat ze minder dieren boven zich in de voedselketen hebben, bovendien worden grotere dieren vaak ouder waardoor ze ook minder nakomelingen hoeven te werpen om hun soort op peil te houden (natuurlijk denken de dieren hier niet over na, maar de natuur vult dit zelf goed in).
kleine dieren worden sneller opgegeten en werpen vaak meerdere keren, of meerdere jongen per keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een kwestie van energie en evolutionaire strategie. Diersoorten zitten in een bepaalde strategie vast. De placentadieren moeten hun jongen via de placenta voeden tot ze oud genoeg zijn om zich te redden. Zijn ze geboren dan moeten ze ook nog gezoogd worden, waarbij de moeder ook weer de energie moet leveren. In de praktijk komt het erop neer dat diersoorten een strategie moeten ontwikkelen om hun aantal volwassen kleinkinderen groter dan 4 te houden. Beperkingen zijn energie (voedsel) en overlevingskans (tijd).
De energie bepaalt de totale massa aan nakomelingen per gespeend jong. De overlevingskansen hangen van de levensstrategie af.