Hoe kan het dat metaal gaat gloeien als je het hevig verwarmt?

en waarom geeft gesmolten metaal licht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+GV

Het beste antwoord

Atoms !!!!!

Atomen zijn elektronen, neutronen en protonen. Een elektron heeft een soort van loopbaan naast de neutronen en protonen. Voor de elektronen zijn er verschillende loopbanen. Hoe verder een elektron uit de loopbaan valt, hoe meer potentiele energie de protoon heeft.

Dus als je metaal verhit, die van natuur erg losse elektronen hebben(dat is waarom ze zulke goeie geleiders voor electriciteit zijn), dan geef je de atomen energie. De energie zorgt ervoor dat de elektronen naar een hogere baan gaan, dus hebben ze meer energie. In moedernatuur zoekt alles naar een stabiele staat. Wanneer elektronen naar een hogere baan gaan worden deze onstabiel, en gaat erg snel weer terug naar zijn originele staat. Maar om dit te doen moet het zijn energie kwijt, dus dan laat hij fotonen los, oftewel; dat is het licht dat je ziet gloeien van een heet stuk metaal.

Een foton's kleur is bepaald door zijn energie, vandaar dat heet metaal eerst rood wordt, daarna oranje, geel en dan witachtig.

Bij kamertemperatuur geeft alles fotonen die niet energetisch genoeg zijn om in het zichtbare lichtspectrum te zijn. Ze zijn minder energetisch dan de minst energetische kleur die wij kunnen zien, en die kleur is rood. Ze zijn "infrarood". Dat is waarom "infrarood" werkt.

Dit is overigens ook wat bij sterren gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Metaal heeft ook gewoon een kookpunt, en wanneer metaal gaat gloeien, gaat het in de faseovergang van vast naar vloeibaar. Metaal heeft gewoon een kookpunt, alleen een wat hoger kookpunt dan de meeste andere (vloei)stoffen.
Gesmolten metaal geeft licht door natrium. Dit is een zilverkleurig metaal verwerkt in andere metalen. Wanneer natrium smelt, blijft het drijven in andere metalen, daardoor geeft gesmolten metaal licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natrium heeft hier niets mee van doen (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je tot het idee dat het gloeien van metalen te maken heeft met de aanwezigheid van natrium, of überhaupt met het koken van het metaal?
Zuiver ijzer (om maar een makkelijk voorbeeld te noemen) gloeit lang voordat het kookt, of zelfs smelt.
Helaas fout antwoord. Kijk naar wat mcjambi of bastanovum in hun antwoorden schrijven.
Met natrium heeft het weinig te maken, hete metalen gaan net als alle andere hete stoffen golflengten uitzenden die we zien als licht Dat komt door atomaire/moleculaire trilling die
door onderlinge interacties fotonen met allerhande fotonen uitzenden.
Wij zelf doen dat ook al en we noemen dat warmte.
Hoe warmer het wordt, hoe energierijkere fotonen er ontstaan en gaat het licht van infraroor-rood groen blauw purper naar UV maar da zit je al op 4000-5000 graden, temperaturen die metalen niet kunnen hebben, wolfram houdt er rond 3200 Kelvin mee op vast te zijn en de gloeidraad smelt dan..

Wel is het bijzondere aan gloeilicht dat er alle kleuren in zitten wat bij TL buizen en spaarlampen NIET zou is, die geven doorgaans maar vier kleurlijnen weer.
Ze zijn dan ook niet heet, er zitten stoffen in de buis die onder invloed van de gasontlading bepaalde kleren afgeven zoals rood geel groen en blauw, een thermostraler als lichtbron geeft de regenboog aan kleuren maar minder blauw
dan zonlicht, omdat bij 6000 Kelvin meer blauw in het licht zit dan bij 3000 Kelvin.

Toegevoegd na 13 minuten:
met excuses voor de storende spelfouten die niet herkend zijn door de spellingcontrole.

Zin 4 moet zijn door onderlinge interacties fotonen met verschillende energie die we zien als kleuren uit gaan zenden.

gasontladingen bepaalde kleuren afgeven (twee na laatste zin)

Voor de duidelijkheid, fotonen hebben geen golflengte maar bevatten energie die een bepaalde golflengte vertegenwoordigd.