De aarde bestaat uit een korst met binnenin een bal van vloeibaar ijzer, waardoor een enorme elektrische stroom rondloopt.
De aarde is dus een reuzen elektromagneet.
DAT IS DE WERKELIJKE REDEN.

Toegevoegd na 1 dag:
De waargenomen velden die door de samenstelling van de aardkorst ontstaan vanuit het "gewone "aardmagnetisch veld, ijzerhoudende gestenten als magnetiet, hematiet en oa. graniet geven lokaal magneetveldvervormingen die zelfs geinverteerd kunnen zijn.
Dat is dus een kwestie van de samenstelling van de aardkort en levert variaties op.
Zouden andere oorzaken dan eerder beschreven de oorzaak zijn van het aardmagnetisch veld, dan is het wel toevallig dat de polen, gemiddeld genomen haaks op de zon staan.
Het tollen van de aarde is dan mogelijk de wisselwerking tussen het aardmagnetisch veld en de zon, die meerdere polen schijnt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat wordt veroorzaakt door de bewegende vloeibare lagen in de buitenkorst van de aarde. De bewegingen van deze metaalhoudende lagen werken als een soort enorme elektromotor.

Toegevoegd na 4 uur:
Er zijn mensen hier die denken dat ik gek ben, dus gooi ik er maar een bronnetje tegen aan:

"It will become clear that the magnetic field of the Earth is solely generated in the Earth’s crust."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grááááág zou ik een motivatie voor die -1 willen zien... Of 't is weer zo dat die duimpjes zo verhipte dicht bij elkaar zitten.
AWM
14 jaar geleden
Ah, joh, dank je voor je steun, maar dan kunnen wel wel aan de gang blijven. Niet op letten is het devies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraakminnetje ofzo ? Ik dacht dat het wel redelijk klopte.
Zou ik die koffie nog een beetje schadeloos uit mijn toetsenbord kunnen krijgen ??? - moet effe offline hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de kern niet de buitenkorst die verantwoordelijk is.
AWM
14 jaar geleden
Je hebt het hier tegen de Antwoordman, dus waarom lees je zelf niet eerst wat over dit onderwerp? It will become clear that the magnetic field of the Earth is solely generated in the Earth’s crust. http://www.science27.com/Earth/index.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden mensen denken dat je gek bent ?
Even afgezien of je al dan niet gek bent, waarover ik geen oordeel kan vellen. Wat je hebt geschreven is rechttoe rechtaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn probleem is dat jij je baseert op een hypothesis bewijs met nog grote gaten in. Zolang je bewijs niet volledig is, neem ik dit niet aan, al zeg ik niet dat deze niet kan kloppen. En de Thumbs down vind ik overdreven want dat is de algemene stelling die overal aangenomen wordt..
jongens, de echte reden dat de aarde een elektromagnetisch veld heeft, is door zijn kern. De kern van de aarde bestaat namelijk uit vloeibaar metaal die aan een ongeloofelijke snelheid ronddraait, wat magnetisme opwekt. Dit magnetisch veld noemen we onze magnetosfeer, die ons beschermt van zonnestralen.
Je kan het zeer goed vergelijken met een solenoïde waar stroom door gaat. De stroom in een solenoïde draait ook rond en zorgt voor een elektromagnetisch veld.
Voor de duidelijkheid, in de aarde stroomt geen stroom anders hadden we geen energiecrisis..

Dit magnetisch veld zorgt er ook voor dat er leven op deze planeet mogelijk is, want het beschermt ons van zonnestralen en houdt onze atmosfeer intact.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb ook wat opgezocht en kom bij de conclusie dat wat ik zeg strekt met de werkelijkheid. Wel staat er ook iets in van de bewegingen in de aardkorst, maar dit heeft slechts een kleine bijdrage aan het magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde als electromotor klopt allemaal wel. Met een kleine toevoeging om het wat makkelijker in evenwicht te houden: de vloeibare kern draait tegen de draairichting van de aarde in. Het geheel schommelt desondanks toch een beetje waardoor de aardas niet absoluut stabiel is. Daardoor verplaatsen de polen zich in de loop der tijd. Dat zorgt weer voor een boel onzekerheid. Niks aan de hand..