Als je een brandende lucifer uitblaast, waar blijft het vlammetje dan.

antwoord 2 is uitstekend !!!
antwoord 3 is ook heel logisch !!!
Maar antwoord 1 !!!!!!!!!!!! geweldig van genoten. bedankt !!!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lucifer één strijk langs de doos twee strijken een sissend geluid verandert in een vlam jij bent de kroon brandend op slank hout mijn hand op jouw breekbaar deel vasthoudend volgt een duidelijk pad op weg ben jij richting de lont van de kaars, het doel van jouw reis jij bent er het eindpunt bereikt verbonden ben jij door de vlam...met de lont het licht overgebracht door jou de bron verdubbeld jouw naam leeft voort ik blaas de vlam is uit een rookpluim vermengd met lucht zwart kreupelhout is al wat blijft doch vergeet niet de nieuwe vlam die jij voortbracht - Seven77 -

Nou om hier een zo volledig mogelijk antwoord op te kunnen geven zal ik eerst toelichten wat er precies gebeurd in zo'n vlam. Je hebt verschillende zones in de vlam waarvan in de kern net boven de verbrandende stof (de lucifer) er brandbare gassen hangen die nog niet zogezegd in de brand staan en wat ook de koudste zone van de vlam is en kleurloos. Vervolgens is er de oranje/gele laag van de vlam deze bestaat uit de brandbare stoffen die daadwerkelijk aan het verbranden zijn maar niet optimaal omdat er niet voldoende zuurstof aanwezig is in essentie is dit dus gloeiende roet. Dan buiten aan de de vlam is er sprake van bijna ideale verbranding omdat er daar genoeg zuurstof is deze laag brand met een blauwe kleur en is het warmste deel van de vlam. Wanneer je een brandende lucifer uitblaast blaas je in essentie die eerste kern van stofjes weg waardoor er dan niets is om verder te verbranden (tot je een nieuwe vlam innitieerd). Wat je ziet bij deze vlam is de energie van de verbranding die niet in de vorm van hitte maar van licht vrijkomt. Ik hoop dat dit voor zover de scheikundige aspecten een bevredigend antwoord is. =)

Dit is een schijnbare contradictie omdat het aanblazen van een vlam twee gevolgen heeft die elkaar tegenwerken. Enerzijds brengt het blazen meer zuurstof bij de vlam waardoor de verbranding gestimuleerd wordt. Langs de andere kant koel je zo de vlam ook af wat de verbranding bemoeilijkt Door het blazen , blaas je eigenlijk de warme lucht weg van de 'brandstof' nl. de lucifer zodat deze uiteindelijk dooft. En het vlammetje verdwijnt.

Bronnen:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/687

Ten eerste, een uitstekend bijschrift van je,goed idee !! Antwoord op je vraag: Als iets brandt en je wilt het doven, kun je beste de dingen weghalen die vuur nodig heeft. Namelijk: de warmte, de zuurstof en de brandstof. Het vlammetje verdwijnt,omdat het geen grondstof meer heeft om te bestaan,door te blazen heb je gekoeld,en warmte is een eerste behoefte om vuur te produceren. Reden dat de meeste branden bestreden worden met water.(uitzonderingen daargelaten,o.a. olie branden en magnesiumbranden)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100