De pH waarde van een oplossing wordt lager als er meer H3O+ ionen (hydroxium) in voorkomen.

pH = - log( [H3O+] ).

Hoe komen H3O+ ionen in de oplossing? Door een zuur deeltje op te lossen dat een H+ ion (proton) afstaat waardoor het water waarmee wordt opgelost een proton opneemt en een H3O+ ion wordt (ionisatie).

Je kunt ook de temperatuur veranderen omdat het ionisatie-evenwicht zo verschuift. Ik zal nu een paar voorbeelden geven.

Toegevoegd na 9 minuten:
We lossen een (zwak) zuur op (waterstoftelluride):
H2Te + H2O <--> HTe- + H3O+
Waarbij Kz voor 25*C = 2,3E-3.

Wat zal er gebeuren als we meer H2Te (meer zuur) toevoegen? Het evenwicht verschuift naar rechts waardoor de concentratie H3O+ hoger wordt en dus de pH lager.

Wat zal er gebeuren als we temperatuur verhogen? Als de temperatuur wordt verhoogt zal de reactie naar de reactie naar de endotherme kant verlopen om de warmtetoevoer te compenseren (Chatelier). Dit betekent dat er meer ionisatie plaastvindt (dit kost namelijk energie). Bij een temperatuurverhoging zal de pH dus weer lager worden.

Bij een temperatuursverlaging zal de pH similair hoger worden.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is? Als je nog andere vragen hebt of specifieke rekenvoorbeelden kan je die hier natuurlijk ook stellen, misschien als toevoeging van het topic.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus in conclusie:
pH wordt in het algemeen lager bij: temperatuurverhoging en concentratieverhoging van het zuur.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het verhaal voor 'zuur' geldt analoog voor 'water' bij het oplossen omdat deze ook aan de linkerkant van de evenwichtspijl staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het toevoegen van extra zuur.
Of zorgen voor een reactie, door een stof toe te voegen waarbij zuur gevormd wordt
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom bevatten alle zure stoffen(pH<7) het H atoom.
Elke 'invloed' waarbij een chemisch evenwicht verschoven wordt naar een reactielid met hydroxoniumionen maakt de pH van iets lager. Want de pH is het negatief logaritme van de activiteit van de hydroxoniumionen.

Hierbij kan je dus opmerken dat wanneer je de pH wil verlagen je dus niet per se een zuur moet toevoegen. Ook andere stoffen kunnen de pH doen verlagen.

Bijvoorbeeld:

HZ + H2O <--> H3O+ + Z-

(let niet op de foute schrijfwijze, de lading dient superscript te zijn en de cijfers subscript.)

Stel dat ook geldt:

C + Z- --> CZ-

'C' hoeft dan geen zuur te zijn en toch zal de pH dalen. Door het feit dat Z- (de zuurrest uit de vorige reactie) in concentratie zal dalen omdat deze in deze reactie wordt 'verbruikt', wil zeggen dat de zuur-base reactie zal verschuiven naar het rechterlid, in dit geval dus naar een H3O+ waardoor de concentratie hiervan zal stijgen. En dus ook de activiteit oftewel: de pH daalt, het mengsel wordt zuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het water voor planten betreft dan kan je de zuurgraad
van het water naar beneden brengen met een fles ph-
wil je de zuurgraad omhoog hebben dan neem je een fles ph+.
je hebt dan wel een ph meter nodig om het desbetreffende resultaat te bewerkstelligen.
ph meters heb je al vanaf een euro of 25.
fles ph- ongeveer 10 euro
fles ph+ ongeveer 10 euro
dit kan je bij growshops of tuincentra halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de pH in bijv. de bodem te verhogen en de grond minder zuur te maken, zijn er voornamelijk 2 middelen;
kalk en bodembewerking. Door bodembewerking wordt lucht in de bodem gebracht zodat het gevormde koolzuurgas kan ontsnappen en de grond kan opdrogen, waardoor de porieën weer met lucht gevuld worden.
Door kalk te strooien worden in de grond chemische reacties veroorzaakt (namelijk binding van de vrije waterstofionen) die de pH omhoog brengen. Bovendien verbetert bekalking de bodemstructuur.

Om de pH te verlagen moet CO2 worden toegevoegd.
Koolzuur maakt namelijk zuurder en laat het pH weer dalen.

Bij mijn bron staat een handleiding hoe je bio-CO2 zelf kunt maken om de pH in water te verlagen. Het is in feite een vorm van vergisting.