Welk gesteente warmt op in Microgolfoven? Hoe werkt het ook al weer?

Onlangs kocht ik in de supermarkt een stenen (graniet ofzo) onderlegplateautje... (formaat 20x20cm) wat als functie had kookpotten ed. warm te houden, wanneer ze op tafel staan...
Bedoeling is nu het even (2 tot 4 minuten) in de microgolfoven te plaatsen (750W), waarbij het warm wordt. Hoe werkt dat al weer??? Ik dacht dat microgolf iets deed met waterstof-moleculen... In dit geval is het een steen!!

In dit geval lijkt het mij een steen te zijn!!

Een andere vraag is of het rendabel is. Ik bedoel... (complexe berekening lijkt me!) Kruipt er niet heel veel energie in om de steen op te warmen of...

Danksje vast!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Welk gesteente zou dat eigenlijk zijn??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

HEt gesteente is vaak een soort marmer of ander natuursteen.(composiet kan ook) Het gaat er eigelijk om dat de steen vocht bevat. Marmer (bijvoorbeeld) is redelijk hygroscopisch dus neemt vocht op. Dit vocht wordt dus in de magnetron opgewarmt. Of het rendabel is? sja, je slaat in principe energie op in de steen en dat geeft de warmte weer langzaam af aan de pan of zorgt in iedergeval voor een lage teperatuurvershil met de panbodem om zodoende via de bodem minder warmteafgifte van de pan te bewerkstelligen.
De berekening kan ik je niet geven. Niet dat íe complex is maar de variabelen liggen niet zo vast.
Het type steen kan hetzelfde zijn maar omdat het een natuurproduct is (KAN, hoeft niet) kan dat flink varieren. Dan gaat het er ook nog om hoeveel vocht er op dat moment in de steen zit.
Als je hem net uit de vaatwasser haalt is dat aanzienlijk meer dan wanneer hij een tijdje in het keukenkastje staat.