word een geluidsgolf ook met de wind meegevoerd??

daar ik in de buurt van Schiphol woon hoor ik vliegtuigen harder als de wind mijn richting staat, dus de hele nacht het geluid van motoren van toestellen die aan het taxiën zijn. vandaar dit vraagje...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het meegevoerd worden met de wind is een buigingsverschijnsel dat te maken heeft met grotere windsnelheden naarmate je hoger boven de grond komt. De geluidssnelheid ten opzichte van de grond is de windsnelheid plus de geluidssnelheid. Als de geluidssnelheid in hogere luchtlagen in dezelfde richting groter is dan buigt het geluidfront weer terug naar het aardoppervlak, bij tegenwind is het precies andersom en buigt het geluid snel naar boven.

Hetzelfde effect treedt ook op bij een warm of koud landoppervlak. Bij een warm oppervlak ten opzichte van de lucht hoor je weinig geluiden vanaf enige afstand.

Koelt het s avonds sterk af dan draagt het geluid erg ver. In dit geval omdat de geluidssnelheid in warme lucht hoger is.

Plaatjes en veel meer uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan zeker, geluidsgolven reisen Door luchtmoleculen en wat nog meer in de atmosfeer zit.
Zonder atmosfeer(vacuum) is er namelijk ook geen geluid.

Wind kan de volume, toon en richting van de geluidsgolven beinvloeden. de frequentie niet veel beinvloed wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker.
Het is maar net hoe de wind staat.

Wanneer bij mij de wind uit het noorden komt, hoor ik
'snachts de treinen rijden. Komt de wind uit een andere richting, dan hoor ik niks.

Zo ook met het carillon van de toren in de stad: Komt de wind uit het zuiden dan kan ik echt meegenieten van de klanken. Zo niet, dan hoor ik slechts een vaag getingel.

Kortom: Ja, geluidsgolven worden inderdaad meegedragen door de wind en dat hoor je duidelijk wanneer deze jouw richting op staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heeft te maken dan geluid zich vanuit een puntbron gezien bij windstil weer (half)bolvormig verplaatst.
Waait het sterk een kant op dan verplaatst ook die bolvorm zich(gaat met de wind mee) en krijg je vanaf de geluidbron een elliptische vorm waarbij de geluidbron zich relatief gezien dichterbij de kant staat waar de wind heen blaast.
Bijkomend is dat het geluiddruk daardoor in de windrichting gunstiger blijft dan je volgens de wet van de kwadraten zou verwachte, het geluid wordt dus lettelijk deels meegenomen door de wind.

Je constatering klopt dus.