Wat is dit voor naald die tussen de natuurkundespulletjes lag?

Deze (best scherpe) naald vond ik tussen de oude spulletjes van een natuurkundeprakticum. Wat is dit voor ding?

Picture for question
escape
11 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Ziet de punt er zwart, geoxideerd en/of gecorrodeerd uit?
escape
11 jaar geleden
Nee, brandschoon.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan is het waarschijnlijk geen elektrode om vonken mee te trekken - dan zouden daar sporen van zijn te zien. Een andere mogelijkheid waar ik aan dacht is een speld waarmee je geconserveerde insecten vastzet - maar daarvoor is deze naald te groot (te lang), en aan zulke naalden zit geen bolletje en geen hangertje. Kortom, ik weet het niet.

Antwoorden (3)

Het lijkt sprekend op een ouderwetse hoedenspeld, zie een vergelijkbaar plaatje.

Dan zou het toeval zijn dat hij tussen de natuurkunde spullen ligt.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het op de foto van de vragensteller getoonde object heeft ook een stuk waaraan je het object op kunt hangen, geloof ik. Het kan een soort van meetinstrument/waterpas idee zijn. Ik heb het vaker gezien namelijk.
Het zou een gemagnetiseerde naald kunnen zijn die aan een dunnen draad naar het noorden wijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is het een priem,
het zou als hij gemagnetiseerd is het noorden kunnen aanwijzen,maar ik denk niet dat het doel is.
je kan het waarschijnlijk wel voor bepaalde experimenten gebruikt worden,Newton stak ooit eens een priem in zijn oog om waar te nemen,hij hield er tot ieders verbazing geen letsel(althans niets blijvend)aan over.