Op 2 augustus 1939 schreef Einstein een brief aan de Amerikaanse president Roosevelt, waarin hij waarschuwde dat Duitsland bezig was een atoombom te ontwikkelen. Hiermee liep hij vooruit op de latere beslissing van Roosevelt van oktober 1941 om de atoombom eerder te maken dan de Duitsers, het Manhattanproject, waaraan Einstein overigens zelf niet meewerkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, Einstein heeft er zelf niet aan mee gewerkt, hij heeft er alleen maar voor gepleit dat Amerika er eerde een had dan Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Einstein was in wezen pacifist.
Het valt niet te ontkennen dat zijn formule inzicht verschafte dat er uit kernreacties onwaarschijn lijkt veel energie te halen is maar daar speelde de kwantummechanica, waar Einstein NIETS van moest hebben , een hele grote rol in.
He was Einstein duidelijk dat de mens zichelf vervloekte als hij materie rechtstreeks in energie om moest zetten.
Mede omdat hij uit Duitsland weggepest is en zelf als Jood daar gevaar gelopen zou hebben heeft inderdaad de toenmalige regering duidelijk gemaakt dat het als dreigwapen beter in de handen kon liggen van de Amerikanen dan in de handen van de psychotische Hitler,
degene die de race om de bom te (kunnen) maken zou de oorlog "winnen "
Ennio Fermi en Oppenheimer (ook van origine joods) hebben het concept van geforceerd versneld verval en kritieke massa
alsmede de lastige constructie van de bommen gerealiseerd, zowel de U235 - als de plutoniumbom.
De bommen op Hiroshima en Nagasaki waren DUS verschillend maar het principe was in wezen hetzelfde, de eerste bom die in de Nevada Woestijn "uitgeprobeerd" is deed
Einstein beseffen (hij schijnt daarbij wel aanwezig geweest te zijn) dat het onethisch was (zacht uitgedrukt) om deze helse krachten op het mensdom los te laten.

Dat deed zijn pacifistische instelling nog verder groeien.

Toch heeft hij het presidentschap van Israel , wat hem is aangeboden , afgewezen, hij vond zichzelf te naief om in de politiek te gaan en de -op zich intrinsiek- zuivere wetenschap als wiskunde en natuurkunde ook nodig te hebben om zelf zuiver koers te houden.

Je kunt dus van hem zeggen dat hij besefte dat de mens niet toe was , zijn kennis van de krachten te handlen omdat het de mens ontbreekt aan voldoende ethisch besef aangaande de consequenties van het weten van nucleaire wetenschap en zichzelf daarmee ten gronde zou richten.

Hij was dus zowel ontdekker en uitvinder ook een visionair die in staat was de eigen beperkingen van de mens te doorzien.
Dus NEEN hij heeft niet zelf aan de bom meegewerkt maar wel tussen kwaden helpen kiezen.