Verkoelt een ventilator ook?

Als je in een hete kamer de ventilator een paar uur aan laat staan, daalt de temperatuur dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LVosje, dat zou een mooi antwoord zijn. Jammer dat je het bij de reacties hebt geplaatst...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op te lossen met kopiëren en plakken. En dan verder je eigen reactie even melden, dat je die per ongeluk hebt geplaatst en dat het een antwoord moest zijn.

Antwoorden (8)

Dan moet je de warme lucht naar buiten blazen .
Raam beetje open en ventilator naar buiten laten blazen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal geen antwoord op de vraag.
Het heeft geen nut om een ventilator lang aan te houden hij blaast allen lucht en koelt het niet,probeer maar zet hem even aan en daarna weer uit dan zal je merken dat de gevoels temperatuur weer het zelfde is als daar voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, in theorie gaat de temperatuur van de ruimte zelfs omhoog omdat er energie verbruikt word door de ventilator.
Het verkoelend effect ontstaat doordat de damplaag om je heen weggeblazen word waardoor zweet beter in de lucht opgenomen kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Het verplaatst de lucht alleen maar. Als het over je huid komt, blaast de ventilator de warme lucht van je huid weg waardoor het wel koel aanvoelt.
Wat je wel kan doen, is een koelelement op de ventilator plakken (leg er wel een doekje onder ivm lekken) en laat de ventilator dan blazen. Dan wordt het wel verkoeld. Enige probleem is alleen dat dit alleen werkt in kleine(re) ruimtes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overdag als de buitentemperatuur hoger is dan die van binnen, goed ramen en deuren dicht houden, dus niet de warmte binnen laten.
Doordat de mens vocht verliest en dit op de huid verdampt, onttrekt dit proces warmte aan je lichaam en voel je koelte.
Door een ventilator, wordt dit proces versterkt en lijkt het alsof de ventilator koelt.
Maar dat is niet zo.
Is het buiten in de avond koeler dan binnen geworden, dan laat je de lucht van buiten naar binnen blazen, zet ook elders een raam of deur open, dan kan het doorstromen.
Dat kan wel 5 tot 8 graden binnen een uur gaan schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een ventilator kun je de lucht laten circuleren. ’s-Avonds daalt de temperatuur sneller in huis. Zorg ervoor dat een raam open staat, waardoor de warmte weg kan. Vul een lege PET-fles met water, leg deze in de vriezer en haal de fles er een dag later uit. Zet deze fles met bevroren water voor een ventilator en zet de ventilator aan. De lucht stroomt langs de koude fles en koelt af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk wel, want de lucht in de hete kamer zal beter gemengd worden, waardoor de doorgaans wat lagere temperatuur bij de vloer en mogelijk ook als gevolg van kieren en minder goed geisoleerde ramen/wanden vermengd wordt met de lucht die een andere, lagere temperatuur heeft.

De laatstgenoemde plekken (kieren, ramen, wanden) kunnen echter ook ook warmere lucht verspreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen het verplaatst warme lucht