Hoe komt het dat reflecterende strepen, zo vel reflecteren?

Iedereen kent ze wel, reflecterende grijze strepen, en als er een lamp op wordt geschenen lijken ze zelf licht te geven.

Ik heb het hier over de reflecterende strepen van bijvoorbeeld brandweerkleding, volgens mij zit hetzelfde spul op een fietsband, helemaal rond.

Ik ben wel benieuwd waarom het werkt, wat het is en dergelijke.

Hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Zo'n reflector weerkaatst het licht in dezelfde richting terug als dat het vandaan kwam. Daardoor komt al het licht dat je er op schijnt weer bij jou terug. Hoe fel ze precies schijnen is afhankelijk van hoe fel je eigen koplampen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De door jou beschreven reflectie werkt met 3-vlaks spiegels, deze vindt je o.a. in fietsreflectoren. De retro-reflectie van strepen op de weg, verkeersborden en reflectiekleding is gebaseerd op glasparels.
Het retro-reflecterende effect wordt bereikt met minuscule glaspareltjes. Een glazen bol heeft als eigenschap dat een lichtbundel die aan de ene kant binnenkomt, aan de andere kant precies op het oppervlak focusseert. Als dit oppervlak wit of zilverkleurig is dan zal het felle lichtpuntje in precies dezelfde richting worden terug gekaatst.

Toegevoegd na 21 minuten:
Er bestaan in principe twee verschillende manieren om retro-reflectie te krijgen: met prisma's of met glasparels.
Via de link kun je een demonstratie van beide zien.

Toegevoegd na 23 minuten:
"Hoe werkt het?

Het principe van retroreflecterende folie is eenvoudig. Duizenden miniscule glaspareltjes zorgen ervoor dat het licht van een voertuig weerkaatst wordt naar de lichtbron. Hierdoor kan een automobilist 's nachts of bij schemering u al vanaf meer dan 200 meter afstand waarnemen.

Er zijn twee types reflecterende folies:

1. Op basis van rond geslepen glas (glass beads products). Dit type wordt gebruikt voor onze producten.

2. Op basis van prismatisch geslepen glas (prismatic products). dit type wordt voornamelijk gebruikt voor toepassingen voor voertuig- en wegmarkering.

Onderstaande animatie demonstreert de werking van deze twee types."