Zijn ijsbergen echt blauw? En zo ja, hoe komt dat?

Of is dit gezichtsbedrog op dit filmpje? (overigens een uniek filmpje van een kantelende ijsberg, komt dat door de hekgolf van dat toeristenbootje?)

escape
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat niet de weerspiegeling van het zeewater in het ijs?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe het ook weer precies zit weet ik niet meer, maar een vriendin van mij is naar Antarctica geweest en kwam terug met foto's van blauwe ijsbergen. Ik heb haar dan ook de vraag gesteld of dat enkel zo op de foto uitkomt, maar ze schijnen er in het echt ook zo blauw uit te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze het koud hebben natuurlijk....

Het beste antwoord

Blauw ijs komt voor wanneer sneeuw op een gletsjer valt en wordt samengeperst zodat het onderdeel wordt van de gletsjer. Gedurende de reis afwaarts van de gletsjer worden alle luchtbellen eruit geperst en neemt de grootte van de ijskristallen toe zodat ze helderder worden.

Het ijs is om dezelfde reden blauw als dat water blauw kan zijn, namelijk door de absorptie van rood en geel licht zodat blauw licht overblijft. Deze absorptie vindt plaats door hydroxylgroepen. Dit gebeurt echter pas nadat het licht een lange weg (ca. 1 m) al heen en weer kaatsend door het ijs heeft afgelegd

Het staat hier mooier dan ik het zelf kan uitleggen dus maar letterlijk overgenomen uit te link...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hét juiste antwoord! + Nog mooier uitleg en tevens prachtige foto's (helaas in het Engels, maar volgens mij heel goed te volgen), vind je via deze link:
http://www.luminous-landscape.com/essays/blue-icebergs.shtml Dus ja, ijsbergen zijn (of beter gezegd "kunnen zijn") blauw.

Andere antwoorden (2)

Het lijkt blauw doordat het beperkt licht door laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is blauw, vandaar dat de aarde de blauwe planeet heet.
Alleen bij grotere laagdikte komt het tot uitingen, je kunt zelfs aan de mate van blauw zien hoe diep een zee is.
Dit viel mij op toen ik laagvliegend Samos aandeed, de talloze kleurschakeringen gaven duidelijk de diepten aan.

In ijs (of de sneeuwlaag die er op ligt, kaatst het licht tussen de sneeuw/ijskristallen heen en weer en zo word en steeds meer NIET blauwe kleuren uit het licht door water geabsorbeerd.

Bij het verminderen van de andere kleuren neemt je blauwervaring toe.
Het heeft te maken met het absorptiespectrum van water.
Omdat de transmissie van water hoog is, is een lange weglengte nodig en lijkt water in dunne lagen (of in een glas) kleurloos.

Niet alleen blauw wordt door ijs teruggekaatst (via de kristallen teruggeleid) , ook ultraviolet.

Vandaar dat je op het water en in de witte omgeving van ijs snel(ler) bruint.

Met name sneeuw geleidt het licht en geeft het via zijn kristallen door (zoals een glasfiber met interne terugkaatsing) tot het weer naar buiten komt en met wat minder andere kleuren dan blauw die we zien. (rood en groen).

De hekgolf geeft ook het zoute water weer waarin de zouten ook (extra)kleur geven aan het water.