Is ruiken (geur) een fysische reactie?

zie vraag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
capthavoc
11 jaar geleden
ik weet niet helemaal wat je bedoelt met fysische reactie
bedoel je daarmee een geur die chemisch veranderd
in aanraking met je geur sensoren ?
ik zou dan zeggen nee in principe niet

Antwoorden (1)

Ruiken is een chemische reactie, waarbij een geurmolecuul op een bepaalde receptor van een geurcel past (sleutel-slot idee).
De betreffende cel stuurt dan een signaal naar de hersenen waardoor je een bepaalde geursensatie krijgt.
Er zijn vele geurmoleculen en evenzovele receptoren.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat een 'geurmolecuul' op een bepaalde receptor (eiwit) past en dat signaal naar de hersenen stuurt. Echter om te spreken van een chemische reactie moet echt of het geurmolecuul of het eiwit een andere molecuul structuur krijgen. Dit lijkt me niet perse nodig. Weet je meer over de precieze interactie?
Reddie
11 jaar geleden
Als het geurmolecuul in de receptor past wordt het receptor eiwit vervormd, waardoor er een ladingsverschuiving op dat molecuul plaatsvindt, hetgeen we een chemische reactie noemen.
In de cel komen dan allerlei reacties op gang die uiteindelijk het uitscheiden van neurotransmitters tot gevolg heeft.
Meer informatie vind je in het inleidende boek: "Molecular biology of the cell" van Alberts (1200 pagina's, geillustreerd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt me niet overtuigd: "Een chemische reactie is een proces waarbij bepaalde verbindingen (atomen of moleculen) via niet-fysische weg worden omgezet in andere verbindingen via het vormen dan wel breken van chemische bindingen. Met niet-fysische weg wordt bedoeld dat de chemische identiteit van de verbindingen verloren gaat."
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemische_reactie De vorm van een eiwit word juist bepaald door fysische interactie (waterstofbruggen en hydrofobe interacties). Een ladingsverschuiving ten gevolgen van een vervorming van een eiwit hoeft dus niet perse door een chemische reactie te komen.
http://www.eiwitten-shakes.nl/eiwitstructuur/ Ik ben het wel met je eens dat er ten gevolge van de interactie tussen het eiwit en de geurmolecuul chemische reacties in gang worden gezet. Dit begin in de cel waar het receptor eiwit zit. Dus op basis hiervan zou je kunnen zeggen dan er chemische reacties bij het ruiken zijn betrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus dat is een interessant punt dat je opbrengt. Je spreekt over vakgebieden. Maar gaat het om het onderscheid tussen een fysische en chemische reactie. Hier wordt nog steeds onderscheid tussen gemaakt, zeker op middelbare scholen. Dus moeten we proberen een goed antwoordt te geven. Natuurlijk scheikunde heeft gewoon natuurkunde nodig om te kunnen doet wat. Net als een civiel ingenieur klassieke mechanica nodig heeft om een brug te bouwen heeft een chemicus kwantum mechanica nodig om moleculen e.d. te kunnen maken. Omdat een natuurkundige klassiek mechanische vergelijking kan oplossen betekend nog niet dat hij goed een veilige en mooie brug kan bouwen. Natuurkunde is de basis voor scheikunde, maar dat betekend niet dat het geen vakgebied meer is.
Reddie
11 jaar geleden
@viridiflavus, @DrDaan poneert het verdedigbare standpunt dat chemie niet bestaat, maar dat alles fysica is. In dat geval is de vraag dus niet relevant. Toch noemen we de binding tussen een geurmolecuul en het receptoreiwit meestal chemisch.
De vraagsteller mag dus zelf kiezen hoe ver hij in zijn beschouwing wil gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Reddie eens... ... althans in een grotere mate dan ik óók met viridiflavus en DrDaan mee eens ben... maar dat mag volgens de quantumdynamica, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het er op houden dat voor het hele proces ruiken zowel fysische als chemische 'reacties' plaats vinden. Immers de beweging van geurmoleculen naar de receptoren wordt zeker beschouwd een fysische proces (b.v. diffusie, convectie, e.d.). Na dat het geurmoleculen molecuul aan de receptor heeft gebonden komen er chemische reactie op gang om het signaal te verwerken en over te dragen. Of de binding tussen geurmoleculen en het receptor eiwit nu een chemische of fysische interactie is, is interessant om te weten maar niet perse relevant voor de vraag. Net als de stelling dat chemie niet bestaat, waar ik dus niet helemaal mee eens ben.