Hoe zit het nou precies met het deeltjes/golf karakter van licht?

Wie kan mij een gedetailleerde schets geven van de huidige theorie omtrent het karakter van licht.

Hoe wordt op dit moment licht zo beschreven dat het zowel het karakter van een golf heeft als zich gedraagt als een deeltje.

Ik verkeerde tot gisteren nog in de veronderstelling dat we ons behelpen met een theorie waarin we het licht onder sommige omstandigheden anders beschrijven dan in andere omstandigheden.

Lijkt mij een mooie gelegenheid voor een gekruid stukje uitleg...

Toegevoegd na 1 week:
Vanwege de link gaat de prijs naar Xinix. Ik raad iedereen aan zelf de link te volgen teneinde de details te lezen. Laat ik volstaan met te zeggen dat licht nog uit deeltjes bestaat, noch een golf is...

rose
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Antwoordman en XiniX hebben allebei gelijk. Om dit echt te begrijpen, moet je je verdiepen in de quantummechanica.

Gelukkig heb je voldoende aan de normale quantummechanica. Je mag ook relativistische quantummechanica gaan bestuderen voor een nog completer beeld, maar dat hoeft niet persé.

Voordat ik nu een heel college ga geven, verwijs ik je naar Wikipedia. Het artikel (zie Bron) geeft een goede beschrijving. Zeker als je ook de artikelen leest waarnaar wordt gerefereerd, ben je al een heel stuk wijzer.

Het is geen eenvoudige kost. Maar ja, zo blijkt de natuur nu eenmaal in elkaar te zitten, dus daar hebben we het maar mee te doen.

Een andere vraag is of we dit, behalve beschrijven, ook kunnen *begrijpen*. Dat blijkt heel moeilijk te zijn. Slechts mensen die beroepsmatig jarenlang met deze materie bezig zijn, beginnen enig gevoel te krijgen voor wat er aan de hand is.

Dat komt doordat deze beschrijvingen zo ver van onze alledaagse belevingswereld afliggen. We hebben er dus geen intuïtie voor ontwikkeld.

Ook zonder onze intuïtie moeten we accepteren wat we zien. Tip: zoek ook eens op Internet naar "two-slit experiment" of "tweespletenexperiment". Dan vind je ook een aantal beschrijvingen van het golf-deeltje-karakter van licht. Daar zitten ook een paar beschrijvingen bij op een wat elementairder niveau.

Tot slot een triviaaltje:
Een microscoop werkt met lichtgolven. Een elektronenmicroscoop werkt óók met golven - met elektronen in dit geval. Wij zien elektronen normaal gesproken als elementaire deeltjes, als een soort "harde bolletjes". In een elektronenmicroscoop worden ze echter gebruikt als golven.

Dus niet alleen heeft een golf (licht) ook een deeltjeskarakter, het omgekeerde geldt net zo goed: een deeltje (elektron) heeft ook een golfkarakter.

Dat vind ik persoonlijk het mooie van de natuurkunde: het legt verbanden, het toont de samenhang, het verenigt.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha! Dat is nogal een vraag. En wat heeft die met een skivakantie te maken?
Maar goed, dat gaan we niet uitleggen hier. De antwoorden mogen maar 2500 letters zijn.
Na een studie relatieve kwantum-mechanica spreken we elkaar weer. Afgesproken?
AWM
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Of bedoel je dat jij relatieve kwantum-mechanica gaat studeren?
Het is namelijk ALLEBEI, dat is wat mensen niet gebrijpen, het is allebei...

Het is zo... Het is golf EN deeltje tegelijkertijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Je moet het even uitleggen, Xinix. Dat men vind dat het allebei is, dat wist ik al... En zeg nou niet net als antwoordman dat ik eerst maar relatieve kwantum-mechanica moet studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zeg ik niet, ik ben Antwoordman niet... Nee het enige dat niet te snappen is, is dat het tegelijkertijd het één en het ánder is... Dat is het... Dat kan namelijk voor een verstand niet, een verstand kan dat niet snappen, maar toch is het zo... Daar hoef je niets voor te leren... één ding kan namelijk nooit twee dingen zijn...
rose
14 jaar geleden
Mij schiet ineens de tekening van de eend en het konijn te binnen, waarbij je ofwel een eend ofwel een konijn ziet. Terwijl het geen van beiden is, het is namelijk een tekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies en niet beiden...