Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is hydrofieler, 1-chloorbenzeen of benzeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben meer bioloog dan chemist, maar ik heb wel wat basis chemie gehad en ik zou zeggen chloorbenzeen. Ik weet niet of de aromatischiteit van benzeen dit effect te niet doet, maar ik denk dat chloor een beetje aan de electronen zou trekken omdat chloor electronegatiever is dan koolstof. Wat kan zorgen voor een heel klein beetje lading verdeling wat de stof meer polair en hydrofieler zou maken. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb je gelijk in, maar het blijft een beetje hypothetisch omdat bijden vrij hydrofoob zijn en zoals je aangeeft die aromatischiteit het effect een beetje ondersneeuwt. Als je dan toch een antwoord zou willen geven ben is het chloorbenzeen, maar niet van harte.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zowel chloorbenzeen en benzeen zijn slecht oplosbaar in water en worden gezien als hydrofoob. Alle bindingen zijn apolair in bijde moleculen, de elektronen zijn redelijk gelijkmatig verdeeld over het molecuul.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding