wat is hydrofieler, 1-chloorbenzeen of benzeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben meer bioloog dan chemist, maar ik heb wel wat basis chemie gehad en ik zou zeggen chloorbenzeen. Ik weet niet of de aromatischiteit van benzeen dit effect te niet doet, maar ik denk dat chloor een beetje aan de electronen zou trekken omdat chloor electronegatiever is dan koolstof. Wat kan zorgen voor een heel klein beetje lading verdeling wat de stof meer polair en hydrofieler zou maken. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb je gelijk in, maar het blijft een beetje hypothetisch omdat bijden vrij hydrofoob zijn en zoals je aangeeft die aromatischiteit het effect een beetje ondersneeuwt. Als je dan toch een antwoord zou willen geven ben is het chloorbenzeen, maar niet van harte.

Antwoorden (1)

Zowel chloorbenzeen en benzeen zijn slecht oplosbaar in water en worden gezien als hydrofoob. Alle bindingen zijn apolair in bijde moleculen, de elektronen zijn redelijk gelijkmatig verdeeld over het molecuul.