Octaan is een keten van 8 C atomen, zonder dubbele bindingen en aangevuld met H atomen...

Er komen dus geen O atomen in voor, en dus al helemaal geen OH groepen.

Octaan kan dus geen H-bruggen vormen met andere moleculen, zoals water, en zat water daarom afstoten. Octaan is dus hydrofoob.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Octaan is hydrofoob. Het is een alkaan, dat wil zeggen een verzadigde koolwater stof keten. Alle bindingen hierin zijn apolair. Dit betekend dat de elektronen min of meer gelijkmatig over het hele molecuul zijn verdeelt en de lading dus ook. Hierdoor is het hydrofoob. Om in water te kunnen oplossen (hydrofiel) moet de lading ongelijkmatig verdeel zijn over het molecuul. Ergens moet het (een beetje) + geladen en ergens ander - geladen zijn. Water zelf is dit ook. Bovendien helpen ander interactie zoals waterstof bruggen ook om het hydrofieler te maken. Ook die mogelijkheid heeft octaan niet (geen OH of NH groep).