Dit kan met een densitometer/aerometer. Dit is een holle glazen staaf met aan de onderzijde een verwijding. In de verwijding is een gewicht aangebracht (B). Op het bovengedeelte van de staaf is een schaalverdeling aangebracht. De aerometer wordt in de te onderzoeken vloeistof geplaatst. Door het gewicht in het onderste deel zal de schaalverdeling (A) recht omhoog steken. De schaalverdeling, en daarmee de dichtheid, wordt afgelezen waar de schaalverdeling door het vloeistofoppervlak gaat.

Toepassing
Omdat de dichtheid van een vloeistof voor een deel bepaald wordt door de soort vloeistof, maar voor een ander deel door de in de vloeistof opgeloste stoffen, is een arometer niet geschikt voor absolute uitspraken over de samenstelling van de onderzochte vloeistof. Aan de andere kant is het in een bekende omgeving - de oorsprong van het monster is bekend - een simpel apparaatje om de voortgang van een proces te controleren. Zo kan na destillatie van een alcoholhoudende drank - alleen water en ethanol destilleren naar het opvangvat, dus een bekende omgeving - het alcoholpercentage bepaald worden met behulp van de dichtheid.

Principe
De aerometer is een directe toepassing van de wet van Archimedes: de opwaartse kracht door een vloeistof is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. De massa van de aerometer ligt vast, hoe dieper de meter in de vloeistof zakt hoe meer volume verplaatst wordt. Uiteindelijk wordt evenwicht bereikt, en drijft de aerometer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor je brede antwoord + goede uitleg! Dankzij jou ben ik een heel stuk verder gekomen!

Andere antwoorden (2)

De dichtheid van een vloeistof is gemakkelijk te bepalen aan de hand van een vlotter.
je kent het volume en de massa van de vlotter en aan de hand van hoe diep die wegzakt in de vloeistof kun je aan de hand van de wet van archimedes de dichtheid van de vloeistof berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door te zorgend at je precies weethoeveel ml je van die vloeistof hebt en dit te wegen
dichtheid is gewicht/volume.
Als 10 ml van een stof 20 gram weegt is de dichtheid dus 20/10 =2
dichtheid is ook afhankelijk van de temperatuur. Om het nauwkeurig te meten moet je zorgen dat alles 20 graden celcius is
anneliez