Bij overbelasting staan er te veel apparaten aan. Dan wordt de totale stroom in deze kring te groot. Daardoor worden de elektriciteitsdraden gloeiend heet en kan er brand ontstaan.

Bij kortsluiting gaat de stroom rechtstreeks van de ene pool naar de andere. Er zit geen lamp of een andere weerstand tussen. Hierdoor wordt de stroom erg groot en de draden heet. Net als bij overbelasting kan er ook hier uiteindelijk brand ontstaan. Levensgevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een echte kortsluiting zal de zekering doorslaan.

Andere antwoorden (1)

Overbelasting: Als je een zekering hebt van 10Amp kan je gedurende enige tijd wel 12 amper (overbelasting) trekken maar als het te lang duurt zal de zekering toch intern te heet worden en afschakelen.
Kortsluiting: Als je nog steed die zekering van 10 amper hebt en je verbind de Nul en de fase met elkaar, zal er direct alle beschikbare stroom door de verbinding gaan stromen, dit zal ruim boven de 10 amper zijn en de zekering zal vrijwel onmiddelijk afschakelen.