Kunnen metalen gasvormig zijn?

Kunnen metaalatomen gasvormig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*moleculen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zij het eerst goed, pure metalen vormen eigenlijk geen moleculen. Ze orden zich in een soort rooster, dit zou een molecuul kunnen noemen, maar is niet echt gangbaar. Dus Atoom is prima!

Antwoorden (2)

Ja.
(Je antwoord moet uit tien tekens bestaan - weet ik, maar het blijft alleen maar ja. )

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle stoffen hebben een punt waarom ze gaan koken, en dat is het punt waarop de vloeibare vorm overgaat in gasvorm. Dus ook van metalen.

Dat gaat je niet lukken in een pannetje op het fornuis ; metalen hebben in de regel behoorlijk hoge kookpunten. Hoe hoog kun je zien in de tabel uit de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar met zuurstof er bij gaan metalen niet over in gasvorm het zal verbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar als je een metaal verwarmt of de druk verlaagd in een zuurstof vrije omgeving kun je wel een metaal gas krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat ook niet om de omstandigheden waaronder het wel of niet kan, maar gewoon óf het kan . En dat antwoord is gewoon ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder normale omstandigheden is waterstof (een metaal) een gas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waterstof is geen metaal ondanks het fijt dat in het periodiek systeem in de groep van alkalimetalen staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, zo heb ik 't geleerd, ruim 20 jaar geleden. Waterstof kan overigens wel degelijk metallische vormen aannemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijkt dat onder hele extreme omstandigheden waterstof zich als een metaal kan gedragen. Maar omdat waterstof zich 'normale' omstandigheden niet als metaal gedraagt en het een essentieel onderdeel is van organische chemie wordt het meestal tot de niet-metalen gerekend. http://nl.wikipedia.org/wiki/Niet-metaal
Ja, dat kan zeker. Het meest gangbare voorbeeld hiervan is kwik. Kwik is bij kamer temperatuur vloeibaar en heeft een kookpunt van 357C. Kwik gas zelf wordt veel al gebruikt in spaarlampen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien nog wel een leuk voorbeeld, vroeger maakte ik voor mijn onderzoek veel goud contacten. Dit kan gedaan worden met physical vapor depositiën techniek. Hierbij word onder ultra hoog vacuüm goud verwarmd tot een gas. Dat sloeg dan neer op mijn monster.