Een (theoretisch) ideale amperemeter beinvloed het electrische circuit niet en mag daarom geen weerstand hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar in de praktijk zal dat nooit zo zijn, (wel klein, maar niet gelijk aan nul).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gewone ampèremeter gebruikt energie om te meten en beïnvloedt daarmee het circuit waaraan gemeten wordt. Een ideale meter heeft geen inwendige weerstand.

Verder heeft een bestaande meter een afwijking en zal een ideale meter exact de juiste waarde aangeven.