Welke reactievergelijking krijg je als ethaanzuur met soda reageert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zoveel soda's.
De meest gebruikte is Na2CO3, maar jij kan een andere bedoelen.

Antwoorden (1)

ethaanzuur + soda -> natriumacetaat + koolzuur
koolzuur -> water + koolzuurgas
totaal: ethaanzuur + soda -> natriumacetaat + koolzuurgas + water.

2 H3C-COOH + Na2CO3 -> 2 H3C-COONa + H2CO3
H2CO3 -> CO2 + H2O
2 H3C-COOH + Na2CO3 -> 2 H3C-COONa + CO2 + H2O

Toegevoegd na 2 uur:
Hier is nog een leuk proefje bij.
Vroeger had je van die plastic potjes, waar fotorolletjes in zaten als je ze kocht. Voor het proefje heb je nodig zo'n potje met een hardplastic dekseltje.
Het potje vul je halfvol met keukenazijn (liever nog schoonmaakazijn).
Het dekseltje heeft een kuiltje en daar die je soda in.
Vervolgens het dekseltje op het potje doen, even wachten en daar knalt het dekseltje tegen het plafond.

Het gaat hier om twee schoonmaakmiddelen bij elkaar.
Een basisch schoonmaakmiddel (soda) dat eiwitten en vetten afbreekt. En een zuur schoonmaakmiddel (azijnzuur) dat kalk oplost. Die kun je dus niet tegelijkertijd toepassen.
In een vaatwasser doet eerst de base uit de vaatwastablet zijn werk (vergelijkbaar met soda) en dan het glansspoelmiddel (vergelijkbaar met azijnzuur).