Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houd organisch en anorganisch in?

De verwarring ontstond toen ik opzoek was naar de definitie in mijn biologie boek. Hier staat het volgende:

'In dode resten zit veel energie, vastgelegd in organische stoffen.'
'Reducenten breken organische stoffen uiteindelijk af tot de anorganische stoffen water, koolstofdioxide en zouten.'
'Koolstof is het basiselement van alle organische stoffen.'

Maar organische stoffen zijn dan toch juist de stoffen met koolstofverbindingen zoals koolstofdioxide?

Ik snap er even niets meer van.

Er stond al een andere vraag op deze website hierover, maar de meneer die hierop een antwoord had gegeven zegt aan het einde 'De hierboven genoemde stoffen zijn allemaal verbindingen. De - ongeveer 100 - elementen zijn allemaal anorganische stoffen. Ook koolstof.'

http://www.goeievraag.nl/vraag/organisch-anorganisch-stoffen.300816

Weet iemand hoe het precies zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Organische stoffen zijn stoffen die afkomstig zijn van levend organisme.
In deze organische stoffen, vind je de elementen ( mineralen) weer terug waaruit de stof is opgebouwd, die zijn anorganisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja voor het antwoord op deze vraag moet je wel wat scheikunde hebben gehad, maar ik zal voor alle zekerheid dan de termen gereduceerd en geoxideerd achterwege laten.
Nou inderdaad: organische verbindingen zijn op basis van C, koolstof.
Koolstof kan 4 + zowel als 4 - zijn. In organische verbindingen is C altijd - en daarom krijg je dan de koolwaterstoffen: CH4 is de kleinste. In andere, grotere koolwaterstoffen, organische verbindingen zijn meer C-atomen betrokken maar ook andere atomen die allemaal C behandelen alsof het 4- was.
In NIET-organische stoffen kan ook C voorkomen. Voorbeeld: CO2. Zuurstof (de O) is 2*-2 = -4 en de C is hier dan vertegenwoordigd met de waarde +4 om de negatieve valenties te compenseren.
DAT is dus de basis voor wel of niet organisch.
Veel natuurlijke stoffen zijn organisch. Leven heeft kennelijk C uitgezocht als centraal element voor de bouw en groei. Leven op basis van andere atomen die ook +4 en -4 kunnen zijn, zijn op aarde nog niet aangetoond.
Verbindingen zijn gewoon grotere stoffen met meer atomen.
Heb je hier wat aan?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding