Hoeveel mol calcium-ionen zitten er in 1gr calciumcarbonaat?

De vraag is hopelijk niet zo moeilijk voor de mensen die scheikunde hebben gehad.

Je hebt:
1 gram calciumcarbonaat, dat is dus 9,99 * 10 -3 mol calciumcarbonaat.

Voor de makkelijkheid:
Calcium = 40,08u
Calciumcarbonaat = 100,09u

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij zegt klopt trouwens niet, dan reken je het aantal mol uit van heel calciumcarbonaat..

Antwoorden (3)

Bijna precies zoals je het beschrijft.
1g CaC03 = 0.01 mol.
Maar als je beweert dat het molecuulgewicht van CaCO3 100,09 is, moet je niet vragen naar 1g, maar naar hoeveel mol 1,0000g is.
Houd je precisie een beetje in de gaten. Denk je dat je 1,0000g kunt afwegen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het aantal mol Ca ionen is dan 0.004.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De molaire massa van Calciumcarbonaat reken je uit door 40,08 + 12,01 + 3 * 16,00 te doen, maar ik moet inderdaad het aantal mol afronden. Jouw antwoord was trouwens het zelfde als mijn antwoord. Moet even controleren. :)
Reddie
12 jaar geleden
@viridiflavus, mijn keukenweegschaal komt niet verder dan grammen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus en @Reddie:
Er is nogal een verschil tussen een analytische balans en een keukenweegschaal.
Maar de balans die op een gemiddeld analytisch laboratorium staat, kan echt geen microgrammen meten. Dan spreek je eerder in de orde van grootte van milligrammen. En om voldoende nauwkeurigheid te kunnen halen, zou je eigenlijk nog een minimale massa van 30 mg moeten aanhouden.
Mol is een hoeveelheid deeltjes (dus een aantal).

Je weet dat je 9,99*10-3 mol CaCO3 hebt.

Aan de structuur formule kan je zien dat je voor die hoeveelheid calciumcarbonaat precies evenveel deeltjes calcium nodig hebt. (er zit één Ca in één CaC03)

Dus ook 9,99*10-3 mol calcium ionen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt sowieso niet, je hebt totaal 9,99 * 10 -3 CaCO3, dan kan je NOOIT 9,99 * 10 -3 Ca ionen hebben, dan zouden er geen CO3 inzitten??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, die zitten er ook in. Bij mol berekeningen gaat het om het aantal deeltjes, in dit geval aantal CaCO3 deeltjes en aantal Ca deeltjes. Je moet deze opgave zien als een ingewikkelde versie van:
Ik heb 20 koeien, hoeveel koeienkoppen heb ik dan. Ik zeg één koe heeft 1 kop 1 lijf en 4 poten. Dus het aantal koppen is gelijk aan het aantal koeien. Jij maakt er nu van dat kan niet want dan zouden de koeien geen poten hebben. Want je hebt 20 koeien, je haalt er 20 koppen vanaf en houdt dus niets meer over want 20-20 = 0.
In CaCO3 zitten geen Ca2+ionen als je het in water oplost, het is een onoplosbaar zout.
Afgewogen en opgelost in zuur (bv 0.1n HCl)zou je bij 1.000gram zuiver CaCO3 dus max 401 mg Ca2+ ionen krijgen.
Het oplossen is echter noodzakelijk, als je gewoon CaCO3 in water op wilt lossen krijg je geen ionen en is de geleidbaarheid rond die van demiwater, een bewijs dat er GEEN Ca2+ ionen gevormd zijn.
CaCO3 is eigenlijk zuiver marmerpoeder en dus onoplosbaar in niet zuur milieu.
Voor vele ruines uit de Romeinse tijd is dat goed nieuws.....