Zoals je misschien wel weet beschermt ozon ons tegen UV straling.
Ozon (O3) wordt onder invloed van UV straling omgezet in zuurstof (O2).

CFK's (chloorfluor koolwaterstoffen) worden ook door UV licht opgebroken, waarbij chlorine (Cl-) atomen vrijkomen in de atmosfeer.

Deze chlorine atomen werken als een katalysator bij het opbreken van ozon.
Elk chlorine atoom kan wel duizenden ozon atomen afbreken!

Vandaar dat met een kleine hoeveelheid CFK's, grote hoeveelheden ozon kan worden afgebroken.