Wat is het natuurkundige principe van de Bloom Box?

Volgens de bedenkers de echte schone, groene energiebron van de toekomst. Klopt dit?
En is dit echt een revolutionaire uitvinding?

Picture for question
escape
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De Bloom Box heet eigenlijk de Bloom Energy Server. Het is een gewone brandstofcel die verschillende brandstoffen kan gebruiken om elektriciteit op te wekken.

Voor details verwijs ik je naar onderstaande bronnen. Vooral de wikipedia-pagina geeft een goede beschrijving van wat deze brandstofcel wel (en niet) inhoudt.

Samenvattend komt het erop neer dat het "gewoon" de bekende brandstofcel is. Die zet bijvoorbeeld een gewone fossiele brandstof om in elektriciteit, net als elke andere brandstofcel.

Een voordeel kan zijn dat je niet persé waterstofgas nodig hebt.

Een ander voordeel is dat de materialen die in deze brandstofcel worden gebruikt, milieuvriendelijker zijn dan de materialen die in andere typen brandstofcellen worden gebruikt. Maar voor het genereren van elektriciteit maakt dat niet uit, daar is nog steeds fossiele (of biologische) brandstof voor nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:

Om heel concreet op je vragen in te gaan:

Zo revolutionair als de producent/verkoper het doet voorkomen, is dit idee dus niet. Het is zeker geen revolutionaire vinding, het is een variatie op een bekend thema.

Verder is het niet bijzonder schoon en groen; hooguit de brandstofcel zelf, maar niet de energiebron (de brandstof).

Middels enige marketingtalk proberen ze zich een USP (unique selling point) te creëren. Althans, zo zie ik het.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Bloom Box is een soort batterij. Het natuurkundig of scheikundig principe van alle batterijen is dat het bestaat uit twee stoffen, waarbij de ene iets makkelijker elektronen loslaat dan de andere.
Bij die eerste ontstaat dan een hogere concentratie vrije elektronen dan bij de tweede.
De eerste wordt dan negatief t.o.v. de tweede.
Bij de Bloom Box worden de elektronen geleverd door een heel scala aan "brandbare" stoffen.
Dat is mooi, maar er ontstaat toch gewoon water en CO2, net als bij gewone verbranding. Alleen is het rendement hoger dan bij een turbine-generator combinatie, omdat in det laatste geval veer energie als warmte verloren gaat.

Toegevoegd na 17 uur:
veel energie als warmte verloren gaat, dus.
Reddie