Bepaalde gebieden zijn nog steeds hoog radioactief en dus gevaarlijk. Er worden echter al wel tours georganiseerd door Tsjernobyl zodat toeristen het kunnen bezoeken. Er groeien ook nieuwe soorten paddestoelen.

Is het dus gevaarlijk: ja maar niet als je binnen de paaltjes blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keer een documentaire gezien over huidig Tsjernobyl, gingen ze plaatselijk wat drinken/voedsel testen, resultaat: niet te best (flinke besmetting) , reactie van de burgemeester: ach zal wel meevallen. De mensen die daar wonen boeit het niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongemotiveerde min betekent +1 van mij (ookal staat er geen bron bij e.d.)
Als toerist betaal je ongeveer 115 euro voor een bezoek aan de site. Bezoekers worden met bussen naar de 'verboden zone' gereden waar alleen mensen met speciale toestemming zijn toegestaan. Het grootste deel van de zone is relatief veilig, maar er zijn ook plekken zoals het rode bos en het voertuigenkerkhof waar stralingsniveaus nog steeds erg hoog zijn.
fremar
12 jaar geleden
Hier een interessante documentaire gevonden uit 2005. De gevolgen zijn er nog steeds. Kijk op 4:16

Toegevoegd na 13 minuten:
As for the #4 reactor where the meltdown occurred, we estimate it will be 20,000 years before the real estate will be fully safe.

Dus als we nog 20.000 jaar wachten kan je er weer volledig wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rondom Tsjernobyl is nog steeds een gebied waar het stralingsniveau te hoog is om een heel jaar te wonen. Wel kan Pripyat en omgeving onder begeleiding bezoeken. Het is soms ook mogelijk om het reactorterrein te bezoeken. De gebieden waar de stralingsniveau's te hoog zijn, zijn uiteraard gesloten.

Bij de kernramp in Tsjernobyl zorgden een paar isotopen voor het grootste gedeelte van de straling. Dit zijn vluchtige isotopen die makkelijk verspreid worden in de omgeving. In de eerste weken na de kernramp was dit voornamelijk Jodium-131, maar door de korte halfwaardetijd (8 dagen) is deze nuclide na circa een jaar niet meer meetbaar. Daarna is vooral Cesium-137 meetbaar. Met een halfwaardetijd van 30 jaar duurt het aanzienlijk langer voordat de straling voldoende afgenomen is om het gebied weer bewoonbaar te maken. Deze isotopen worden ook opgenomen door de natuur, waardoor in sommige mossen of paddestoelen de stoffen ophopen waardoor deze extra radioactief zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet gevaarlijk. Er is een uitgebreide fauna in het radioactieve gebied, en de dieren doen het er erg goed. Het gevaar van radioactiviteit wordt enorm opgeblazen tot mythische proporties. Door stralingsziekte zijn wel veel veel mensen omgekomen tijdens de inkapseling van de reactor. Het risico op kanker door een hoge dosis radioactieve straling is gering. Stel dat je er nu een paar weken zou gaan kamperen, dan is de verhoging van het kankerrisico te verwaarlozen. Laat je er 100 000 mensen weer terugkeren om te wonen dan zullen er misschien enkele tientallen voortijdig aan kanker sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niet zoiets als een veilige stralingsdosis, deze is kortgeleden overigens fors aangescherpt.
Iedere ioniserende straal kan het DNA gevaarlijk beschadigen en als je veel straling oploopt neemt die kans dus enorm toe.
Weet je zeker dat je kanker krijgt na een bezoek aan Tsjernobyl, NEEN.
Weet je zeker dat je het NIET krijgt tgv. van een bezoek aan Tsjernobyl, NEEN!!
Als je alleen de relatief stralingsarme gebieden bezoekt voor korte tijd , dan nog krijg je een fikse dosis straling die niet onderdoet voor een flink aantal CT scans.

Zelf beschouw ik het als een soort Russische Roulette, je kunt er zonder blijvende gevolgen (of zich later openbarende gevolgen) vandaan komen maar je kunt ook door straling of besmetting met een alfa of beta straler in je longen vandaan komen.

Juist dat laatste is erg gevaarlijk, normaal gesproken zijn alfa- en bètastralen door enige meters dikke luchtlaag al geabsorbeerd en zijn dan op zich niet gevaarlijk meer.

Echter als je enkele stofdeeltjes binnen krijgt van radioactieve isotopen die Alfa of Beta uitzenden, dan verknoeien deze heliumkernen of snelle elektronen je DNA
en dat kan dus je kans op kanker zeer vergroten.

Zelf heb ik met straling en -bronnen gewerkt.
Eigenlijk kun je er niet TE voorzichtig mee zijn.

Als je EEN kilogram plutonium zou verpoederen , dan is dat genoeg om de hele mensheid aan longkanker etc te doen bezwijken!!!
Dat zou inhouden dat je met EEN milligram Plutonium minstens 6000 mensen op een heel nare manier zou kunnen doden.

Zelfs vrijwel onzichtbare/on-weegbare hoeveelheden radioactief materiaal zijn al uitermate gevaarlijk, daarom wordt hun massa vastgesteld aan het aantal Curie aan straling wat ze afgeven.

Je begrijpt waarom ik geen voorstander ben van dit soort ramptoerisme, als je pech hebt, wordt het voor jezelf een ramp die zich soms pas na tientallen jaren openbaren.

Veel mensen die jaren na zo een bezoek ziek worden , linken dit niet altijd aan Tsjernobyl.
Hopelijk kun je wat met dit verhaal wat niet uit duimzuigerij voortkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog steeds een gebied waarin sprake is van een verhoogd stralingsniveau, maar je kunt het gebied en de ontplofte reactor gewoon bezoeken onder begeleiding. Met dosimeters kun je meten hoeveel straling je oploopt. Hieruit blijkt vervolgens dat je meer straling oploopt als je in 3,5 uur van Schiphol naar Kiev vliegt dan wanneer je een dag de reactor bezoekt.