Waarom wordt bij Si transistoren B als doping gebruikt, en niet Al?

De eerste transistoren waren Germanium transistoren, met als doping Gallium en Arseen, die in het periodiek systeem naast Ge staan.
Nu we Silicium transistoren hebben wordt Borium en Fosfor gebruikt, terwijl Aluminium en Fosfor naast Silicium staan.

Reddie
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Gallium is een metaal. En zoals je waarschijnlijk weet staan metalen sneller elektronen af. Boor integen deel is een niet metaal en niet metalen staan minder snel elektronen af, maar nemen ze wel goed op. Niet metalen zijn dus zwakke reductoren en sterke oxidatoren.

Aangezien we te maken krijgen met steeds hogere voltages/amperes moeten transistoren dus een hogere weerstand maken zodat de elektronica niet beschadigd raakt.

Aangezien niet metalen dus beter fungeren als oxidator maken ze de hele transistor dus uit niet metalen zodat er een hogere weerstand ontstaat waardoor er een geschikte ampere word doorgegeven.

Ik kon het niet echt goed verwoorden, maar ik heb het geprobeerd xD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Juist omdat gallium een metaal is zou je Aluminium verwachten. Maar bij transistoren gaat het hele verhaal over oxidator en elektronen afstaan niet op. Dat geldt alleen als je het chemisch bekijkt.
Een Si transistor is een monokristal met 1 ppm B en P.
Omdat Si 4 valentieelektronen heeft, en B maar 3, en B wel in het rooster zit, is er eigenlijk 1 elektron tekort.
Dat elektrontekort kan zich zogezegd verplaatsen door het kristal (gatengeleiding).
P heef 5 elektronen, en die heeft dus een elektron over die zich kan verplaatsen (elektrongeleiding).
Hoe de transistor dan werkt is nog een heel verhaal. Een feit is dat die 1 ppm Al dus niet echt zijn metaaleigenschappen kan benutten. Daarom is het mij ook een vraag. Overigens heb ik het ook aan twee scheikunde hoogleraren aan de RUU gevraagd, maar die waren zelfs niet in de vraag geinteresseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie
Zo ver zijn we nog niet bij mijn scheikunde lessen dus wat je net allemaal zei is voor mij nog onbekend. En waarom waren die hoogleraren niet geïnteresseerd dan? @bastanovum
Bij mij op school hebben we altijd geleerd dat boor tot de niet metalen behoorde, omdat deze boven het ''trappetje'' zat in het PS. @Reddie
Er word vanuit school een trip naar de NXP fabriek te Nijmegen georganiseerd dus kan ik deze vraag daar voorleggen. Misschien hebben ze daar een antwoord op de vraag.
Alleen kunnen er maar 4 leerlingen van de 20 gaan, omdat de ruimte stofvrij ed moet blijven, dus ik weet niet of het gaat lukken.
Reddie
12 jaar geleden
@Pesu
Als je naar Nijmegen gaat hoor ik graag een reactie.
Als je niet zelf gaat, graag iemand anders de vraag meegeven.
Overigens, deze vraag valt niet onder scheikunde, maar onder fysische techniek. Kun je dus niet weten.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja, ik GA niet naar Nijmegen want ik woon er :p. En ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen! Bedankt voor je respectvolle reactie!