als een kleurstof natuurlijk is - gaat deze dan sneller weg dan synthetische?

Stel je knoeid met wat kruiden en de kleding word helemaal rood of geel - zijn natuurlijke kleuren er moeilijker of makkelijker eruit te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf om wélke stoffen 't gaat. Synthetische kleurstoffen kunnen chemisch gezien identiek zijn aan eentje die gewoon in de natuur voorkomt. In theorie kan 't ook juist minder aggressief zijn.
Een synthetische kleurstof kan wel veel geconcentreerder zijn, ook al zijn de stoffen die in de natuur voorkomt verder identiek. Dus dan gaat 't erweer om hoevéél van die kleurstof op je kleren gekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist het gelijk zijn in chemische structuur heeft me overtuigt - mijn beeldvorming was dat natuurlijke stoffen sneller zouden vergaan. bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

Mijn persoonlijke ervaring is dat zogenaamde natuurlijke kleurstoffen, vooral van de eetbare soort, juist buitengewoon serk en hardnekkig zijn, en zo ongeveer nergens meer mee te verwijderen zijn.

Synthethische kleurstoffen hebben eerder de neiging om te verbleken en zijn vaak juist 'makkelijk uitwasbaar'.
Maar beide kunnen of makkelijk te verwijderen of hardnekkig zijn. In eerste instantie hangt dat al af van de kleur ; gele en groene kleuren laten zich makkelijker oplossen dan rode en blauwe. Aniline (balpen, syntheet) is vrij berucht, maar ook de gele kelur van leliestuifmeel of kerrie) .

Overigens is het vaak heel moeilijk natuurlijke en synthethische kleursoffen van elkaar te onderscheiden. Van een overdreven felle kleur die pijn doet aan de ogen kun je meestal wel met zekerheidstellen dat het synthethisch is. Over het algemeen zijn natuurlijk kleurstoffen duurder, en ze worden zeker in kleding eigenlijk weinig meer gebruikt. In voedsel wordt vaak nog wel van natuurlijke kleurstoffen gebruik gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke stof heeft specifieke eigenschappen en de soort stof bepaalt de eigenschappen, dus is dan niet afhankelijk of de oorzaak van het bestaan synthetisch of natuurlijk is...

Dus dan maakt het niet uit met schoonmaken, neem de juiste chemische antistof, dat is wijzer...