kunnen we een zwart gat nú wel zien?

ik weet dat deze vraag al eerder gesteld is, maar deze is toch anders dan anderen. ik heb hier over na lopen denken. een zwart gat is zó massief en zulke kleine afmetingen, dat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid. nu is er een aantal geleden, zoals bij jullie bekend, dat er deeltjes zouden zijn die de universele snelheidslimiet hebben overschreden. nu zijn deze deeltjes zo moeilijk te detecteren. maar zouden we daarmee niet een zwart gat zichtbaar kunnen maken? door juist dat zwart gat te testen als bron voor zulke deeltjes. nu weet ik wel dat die snelheidsverschillen miniem zijn. maargoed. einsteins theorie zou zal dan ook naar het rijk der fabelen worden verwezen dus wie weet wat voor nieuwe natuurkunde we kunnen ontdekken?

overigens zouden we natuurlijk niet elk zwart gat kunnen zien. maar een zwart gat met precies de ontsnappingssnelheid van licht (3,0 *10^8 m/s) zouden we dan wel kunnen zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Aangezien de schijnbare overschrijding van de lichtsnelheid door neutrino's aan een rekenfout toe te schrijven is kan ik voorlopig nog met een gerust hart zeggen dat het nog niet mogelijk is om een zwart gat te 'zien'.

Overigens straalt een zwart gat wel zwarte straling uit, ook wel Hawking straling geheten, ten gevolge van quantumeffecten. Tot nog toe werd de zwaartekracht als te zwak gezien om deze straling waar te nemen, maar er is een experiment gemeld waarbij men zegt deze straling te hebben waargenomen.

Als het lukt om dit experiment te herhalen en deze straling waarneembaar wordt, kunnen we zwarte gaten gaan 'zien'.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus we kunnen toch niet iets sneller dan het licht laten gaan, dat waar tijdje terug zo'n ophef over was? Sorry als het domme vraag is, maar ik ben niet zo van de natuurkunde ;-)
rose
12 jaar geleden
Het lijkt er sterk op dat de neutrino's toch niet sneller gingen dan licht en derhalve ziet het er naar uit dat de lichtsnelheid als uiterste grens blijft staan.
rose
12 jaar geleden
Nee, dat is iets anders.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hawkingstraling wordt uitgezonden door elk zwart gat, ook door "naakte" zwarte gaten die niets te eten hebben. Hoe kleiner het zwarte gat, hoe meer Hawkingstraling er uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rose: Bedankt :-) Dus al die ophef van die hoge pieffen door een rekenfoutje? Diegene die dat foutje maakte zal zich knap lullig voelen dan ;-)
rose
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat die wel in Tilburg kan gaan solliciteren... ;-D