Is 'normaal licht' schadelijk?

Wat ik altijd geleerd heb is dat UV-straling en hogere frequenties in het elektromagnetisch spectrum schadelijk zijn. Toch is er soms wat te doen over schadelijk zijn van bellen. Zo las ik laatst dat treinen mogelijk schadelijk zijn om, veel elektromagnetische straling, maar ook een bijna gesloten metalen boks. Dit werdt ook ontkracht, maar toch zijn er blijkbaar indicaties dat dit soort straling schadelijk is. Welke zijn dat? Nou vroeg ik mij dus ook af of normaal licht dan ook schadelijk kan zijn? Dan wel op een andere manier dan hard in je ogen schijnen. En zo ja, wat doet het dan met het lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De verhalen die je leest, komen voor het grootste deel voort uit onkunde.

Het gaat hier om elektromagnetische straling. Het woord 'straling' heeft een uitermate negatieve betekenis: rontgenstraling is namelijk echt gevaarlijk, net als gammastraling, alle vormen van radioactieve straling, en in mindere mate UV-straling.

Dat licht ook gewoon een vorm van elektromagnetische straling is, ontgaat veel mensen.

Als je nu de elektrische *velden* van een trein of van een wekkerradio geen velden meer noemt, maar 'straling', kun je mensen dus heel makkelijk wijs maken dat dat wel schadelijk "moet" zijn.

Nu zou het natuurlijk best kunnen dat de straling van mobiel telefoneren toch schadelijk blijkt te zijn. Maar tot nu toe hebben we daar nog niets van gemerkt.

Dat betekent al direct, dat deze straling - ALS ze al schadelijk is - hooguit een heel klein beetje schade toebrengt. Als de straling echt schadeiljk zou zijn geweest, zouden we dat al lang overduidelijk moeten hebben gemerkt - en dat hebben we niet, ondanks de vele zeer uitgebreide en langdurige onderzoeken die hiernaar gedaan zijn.

Kortom: zulke straling is niet schadelijk; mocht ze toch schadelijk zijn, dan kun je je beter zorgen maken om veel ernstiger dingen, zoals de kwaliteit van je voedsel, de veiligheid van het verkeer, en ongelukken tijdens het klussen in huis. Dat zijn namelijk de dingen die aantoonbaar slecht zijn voor de gezondheid.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zichtbaar licht is niet schadelijk. Licht met een golflengtes met een kleinere golflengte (hogere frequentie) dan die van het zichtbare licht, wordt schadelijk geacht. Dit omdat het mutaties veroorzaakt tijdens celdelingen.

Dit is tevens waarom kleinere, simpelere, insecten (kakkerlakken, meelwormen) beter bestand zijn tegen straling. Ze hebben amper celdelingen waardoor er dus ook amper mutaties kunnen plaatsvinden.

Toegevoegd na 43 seconden:
Of straling met een grotere golflengte schadelijk is, is discutabel en wordt door het ene onderzoek bevestigt en het andere ontkracht.

Er wordt nu algemeen aangenomen dat het niet schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me hier bij aan. Normaal licht is niet schadelijk, al geld ook hier overdaad schaadt. Heel veel licht, ook de normale golflengtes kunnen warmte opwekken. die warmte kan op zijn beurt cellen kapot branden.
Een heel reëel voorbeeld is wanneer je te lang recht naar de zon kijkt, dan verbrand je cellen in je ogen en kun je zelfs blind worden.
Je kan last hebben van lichtallergie, het licht is dan wel schadelijk voor je