Wat gebeurt er met het kookpunt van water als de zeespiegel stijgt?

De schaal van Celsius is gedefinieerd op het smelten (0) en koken (100) van water op zeeniveau. Als de zeespiegel gaat stijgen, en laten we aannemen dat ie significant gaat stijgen, wat gebeurt er dan met het kookpunt van water en de schaal van Celsius?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De "schaal van celsius" is niet direct gerelateerd aan het zeeniveau maar aan een druk van 1 bar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niets, we houden gewoon de zelfde getallen aan.
als wij ineens op de zolderverdieping van ons huis moeten gaan wonen, blijven we zeggen dat water 100 graden celcius is als het kookt
anneliez
12 jaar geleden
Niets.

De schaal van Celsius is tegenwoordig gedefinieerd als de schaal van Kelvin minus een vaste hoeveelheid. De schaal van Kelvin is niet afhankelijk van de hoogte van het zeeniveau.

Zelfs als de schaal van Celsius nog wordt gedefinieerd middels het smeltpunt (0) en het kookpunt (100) van water, dan zijn dat niet meer het smeltpunt en het kookpunt op zeeniveau, maar het smeltpunt en het kookpunt onder een druk van 1 atmosfeer. Ook die definitie koppelt de schaal van Celsius los van het zeeniveau.

Een stijging van de zeespiegel, hoe sterk ook, heeft dus geen invloed op onze temperatuurmeting, en ook niet op het kookpunt van water.

Toegevoegd na 1 minuut:

De definitie "op zeeniveau" is sowieso onbruikbaar. Dat komt doordat de luchtdruk op zeeniveau behoorlijk kan variëren ten gevolg van hoge- en lagedrukgebieden. Het kookpunt van water (uitgedrukt in graden Celsius) varieert vrolijk mee, net zoals water in de bergen al bij 85 °C kan koken - maar de schaal van Celsius varieert dus *niet* mee.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niks, de molecuul en de atomen blijven zelfde dus het kookpuntt ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term "zeeniveau" slaat op de heersende (lucht-) druk en niet zo zeer op het niveau van de zee.

In principe spreekt men dus over een gemiddelde 1 Bar druk.