Waarom ontploft een rotje niet meer als je hem breekt?

Hij spuugt dan vuur maar hoe kan het dat hij niet meer knalt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Powergen
12 jaar geleden
Haal ik hier uit dat je dit dus hebt uitgeprobeerd. Mwah.. heel dom vind ik dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is het dom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar kun je best zelf antwoord op geven Pascal...die laatste reactie van jou maakt het alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie ook even niet in waarom dit dom is, in principe wordt het nu alleen maar risicolozer, er is namelijk geen ontploffing meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik denk dar iedereen dit wel een keer heeft gezien en/of uitgeprobeerd. Laten we er op houde dat iedereen een andere mening er over heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rotjes kun je zelfs nog in je hand houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij te gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, dat mensen rotjes gevaarlijk vinden en dat je dom bent als je er 1 doorbreekt of je hand moet missen als je deze in je hand laat ontploffen.
het moet niet gekker worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht ten overvloede het volgende: buskruit (met een T) deflagreert als je het aansteekt. Deflagratie is een snelle interne verbranding, de brandsnelheid kan tientallen meters per seconde bedragen. Als de brandsnelheid groter is dan de geluidssnelheid (circa 340 m/s) spreekt men van detonatie. Dit gebeurt bij echte springstof zoals dynamiet of TNT, opsluiting speelt hier derhalve geen rol meer, het knalt bij ontsteking (met een slaghoedje) echt helemaal zelf, en wordt voor vuurwerk NOOIT gebruikt.

Het beste antwoord

Om een rotje met een knal te laten ontploffen moet er eerst druk opgebouwd worden die pas vrijkomt als de omhulling de druk niet meer kan tegenhouden.
Als je het rotje breekt kan er geen druk opgebouwd worden omdat de druk direct weglekt.
Vergelijk het met een ballon: als je net zo lang doorblaast tot hij knapt dan hoor je een knal, stop je met blazen en laat je de ballon los dan stroomt de lucht geleidelijk weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL. Waarom een min??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote minkukel is langs geweest denk ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus heb ik een + gegeven en ik vraag me af waarom Pesu dat vergeten is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er niet bij staat waardoor die druk ontstaat. Het kruit dus. Maar een min is het ook weer niet waard. ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord! :)
Ik weet niet wie een - heeft gestuurd was het egt niet waard dus krijgt iedereen een + en jij een + en het beste antwoord!

Andere antwoorden (5)

De gassen kunnen nu makkelijk weg en zijn niet meer opgesloten in het kartonnen omhulsel. Zonder druk is er geen ontploffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die knal ontstaat door de verhoogde druk die binnenin ontstaat door het vuur.
Als die opengebroken is, dan ontstaat er geen druk meer en zie je het kruit gewoon branden.

Maar vergis je niet, er is altijd nog kans op een grotere vuurwolk dan je had verwacht. Dus ookal breek je hem, ga er nooit met je gezicht bovenhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kjruid wat in het rotje zit produceert een boel gassen als het verbrand. Deze gassen willen weg. Een rote is normaak gesproken behoorlijk luchtdicht. Hierdoor ontwikkelt zich een enorme druk in eht rote, waardoor deze uit elkaar klapt: De knal die je zo mooi vind. Echter, als je het rotje doorbreekt kunnen de gassen gewoon weg => geen druk opbouw & geen klap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De energie die opgesloten zit kan hij makkelijk kwijt. Echter doe je hem na aansteken alsnog terugbuigen. Knalt hij alsnog. (weet ik uit pijnlijke ervaring)
12 jaar geleden
het omhulsel is dan kapot, dus de druk kan gemakkelijker ontsnappen. bij een heel rotje is het omhulsel nog heel, dus bij de verbranding kunnen de gassen niet gelijk ontsnappen. als de druk te hoog wordt voor het papier (omhulsel) klapt het rotje uit elkaar.