Welke factor(en) bepalen de kleur die een multicolorLED uitziendt?

Een LED lampje verandert regelmatig van kleur. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het licht in een LED (Light emitting Diode) wordt ontwikkeld door een halfgeleider waar stroom door gevoerd word. De halfgeleider is een kristal dat is gedoteerd met een nauwkeurig bepaalde hoeveelheid ander halfgeleidermateriaal. Het andere halfgeleidermateriaal bepaald de kleur.

De kleuren die verkregen kunnen worden zijn onder andere:
Infrarood (Gallium-aluminiumarsenide (AlGaAs))
Rood (Galliumarseenfosfide (GaAsP))
Groen (Galliumnitride (GaN) of galliumfosfide (GaP))
Blauw (Zinkselenide (ZnSe))

Door meerdere LED's te combineren in een behuizing en aan te sturen met een microchip die de verschillende LED's aan of uit zet kan je de illusie creeren dat een LED meerdere kleuren afgeeft. In de praktijk zijn het meestal een roode, groene en blauwe LED ineen, omdat deze kleuren gemixed elke gewenste kleur op kunnen leveren (Zie bv RGB kleuren palet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een LED kan eigenlijk helemaal niet verschillende kleuren geven. Bij MulticolorLEDs stoppen ze een aantal LEDjes van verschillende kleuren in één grotere behuizing. Door het mengen van de kleuren krijg je verschillende tinten.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3x +
1x reactie.
Een multicolor LED bevat drie LED-chips die de kleuren rood, groen en blauw kunnen uitstralen.
Elke chip heeft zijn eigen aansluitdraden, zodat door het variëren van de aparte stromen alle kleuren door het mengen van licht bereikt worden.
De aansturing van de drie verschillende kleuren gebeurt door een chip die een programma volgt waarbij allerlei kleurcombinaties doorlopen worden.
In de meeste LED-lampjes worden overigens 3 losse kleur LEDs gebruikt omdat dat goedkoper is dan een multicolor LED.