Zoals al beantwoord is een tank vloeibaar LPG al behoorlijk zwaarder dan lucht, maar zelfs de damp van LPG, een mengsel van propaan en butaan is nog steeds een beetje zwaarder dan lucht.

Je kunt dit aantonen met het volgende proefje:
Laat wat aanstekergas (=LPG!) in een leeg drinkglas stromen. (glas rechtop, aansteker boven het glas houden en zonder vlam ongeveer 10 seconden open drukken)
Als je daarna het schijnbaar lege glas boven een kaarsvlam voorzichtig uitschenkt dan zie je het gas met een blauwe vlam ontbranden.

Ergo: zelfs een vrijwel lege LPG-tank die alleen nog wat damp bevat zal al iets zwaarder zijn dan dezelfde tank met alleen maar lucht. (bij dezelfde druk)

Toegevoegd na 19 minuten:
Uit de Engelse wikipedia:
"LPG is heavier than air, and thus will flow along floors and tend to settle in low spots, such as basements. This can cause ignition or suffocation hazards if not dealt with."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, ook LPG heeft gewicht al is het niet veel. Een lege tankwagen is nog altijd lichter dan een met gas gevulde tankwagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrachtwagen gevuld met de vloeistof LPG is natuurlijk zwaarder als een lege vrachtwagen.

Als LPG (liquefied petroleum gas) verdampt, dan zal het lichter zijn als lucht, maar als vloeistof (grotere dichtheid) is het zwaarder als lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want van LPG is het sg 537 kg/m³ bij 15 °C .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LPG is een vloeistof, dus weegt denk ik ongeveer zoveel als benzine. Dus het wantwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter benzine weegt ongeveer 0,7 kg
1 liter vloeibaar LPG weegt 0,5 kg
Paradoxaal gezien slechts een Utopie