Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat citroenpitjes soms blijven drijven en soms zinken in cocktails?

Daarnet heb ik mezelf een lekkere cocktail gemaakt, waarin ik met de hand, gewoon boven het glas, een halve citroen heb uitgeperst. De pitjes zijn in het glas gevallen. Sommige blijven drijven, sommige zinken. Het zijn allen pitjes van dezelfde citroen. Hoe komt dit?

De cocktail is gin met gini. In de gini zit bruis. Zorgt dat voor opwaartse kracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo'n pitje is maar een klein beetje zwaarder dan de omringende vloeistof qua soortelijk gewicht en er is dus niet veel koolzuur nodig om het te laten drijven.
Een klein pitje heeft naar verhouding wat meer oppervlak dan een grote en er kunnen naar verhouding dan ook wat meer belletjes aan hechten; dit kan net het verschil uitmaken tussen zinken en drijven. Misschien maakt ook de vorm nog enig verschil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk door de alcohol die er in zit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom sommige dan wel en andere niet?
Ieder pitje is een individu en is dus verschillend van de rest.

De een is harder, zwaarder, groter dan de ander en ook anders van vorm.

Het ene pitje is volgroeid, terwijl het andere nog in ontwikkeling is...

Denk maar aan de pitjes van een mandarijn, de een is ontzettend klein en gaat tussen je tanden zitten terwijl je bijna je kies breekt op de ander, terwijl ze uit de zelfde vrucht komen.

Dit zou een biologische verklaring kunnen zijn, in natuur- en scheikunde was ik nooit zo goed :$
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding