Waarom doen batterijen het weer nadat je ze even hebt 'gerold'?

Denk aan de bekende afstandsbediening, de knoppen reageren niet meer, je doet het klepje van de batterijen open en rolt ze even en dan doet die het weer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je maakt door te rollen weer even goed contact met de afsanbediening en de baterij dus de 'stroom' komt weer op het goede punt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als een batterij nagenoeg "leeg" is. zit er best nog wel een restspanning in. Door de batterij even te verwarmen in je handen gaat hij weer even geleiden. Mogelijk zijn de contactpunten van de batterij en het apparaat ook weer minder vervuild geraakt, waardoor de batterij het weer een paar dagen doet. (Afhankelijk van het stroomverbruik, netuurlijk).
jc54
12 jaar geleden
Ik heb hier ook wel eens last van en heb daarom het volgende gedaan: een half druppeltje naaimachineolie op de batterij en de contactpunten deed wonderen. Waarschijnlijk is er oxidatie in het spel en dit wordt door de olie tenietgedaan. Ik moet wel zeggen dat mijn batterijen er al lang inzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
En als je batterijen het echt hélemaal niet meer doen: dan voorzichtig enkele ondiepe "kneepjes" geven in het omhulsel van de battrij met een knijptang en de batterij kan weer een aardig poosje mee. +1 Arke. Cestbien, je vergeet je plusje ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit aan gedacht. Het wordt dan niet zo vet . thanks cest bien covit.
Als een batterij bijna leeg is, zijn de chemicaliën in de batterij bijna uitgeput. Dat gebeurt het eerste in de buurt van de elektroden. Door een batterij even te laten rusten krijgt de chemie de tijd om verse chemicaliën aan te voeren naar de elektroden en restproducten af te voeren (beide via diffusie). Daardoor loopt de spanning weer wat op. Tegelijk wordt een batterij wat warmer van de handwarmte (op een radiator leggen werkt ook prima). Bij een hogere temperatuur gaan de chemische reacties in de batterij sneller (net als diffusie), en daar horen ook wat hogere spanningen bij. Het ding doet het daarna weer even, maar veel zal het niet helpen. Wel kun je dergelijke batterijen vaak nog voor toepassingen gebruiken die (veel) minder energie vragen, zoals een afstandsbediening of een klokje. Dan kunnen ze hun restenergie nog het beste benutten omdat ze daar maar weinig stroom hoeven te leveren en dat wellicht nog lukt. Zijn ze ook voor die apparaatjes op, dan moeten ze bij het chemisch afval.