Hoe kan het dat de oceanen verzuren en er geen foraminiferen voorkomen als er een grote toenemende hoeveelheid koolstofdioxide is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Oceanen nemen langs twee routes CO2 op uit de atmosfeer: een biologische (fotosynthese fytoplankton) en een chemische (oplossing).
De chemische route verloopt volgens onderstaande vergelijking, waarbij diwaterstofcarbonaat wordt gevormd, ook wel koolzuur genoemd:
H2O + CO2 ↔ H2CO3
Omdat het een evenwichtsreactie betreft, wordt slechts een deel van de CO2 opgenomen. Wanneer de hoeveelheid CO2 aan de linkerkant van de pijl toeneemt zal, bij een voldoende grote beschikbaarheid van water, ook extra koolzuur vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer CO2 in de atmosfeer betekent dat er meer CO2 in de oceanen oplost. CO2 verbindt zich met water als H2CO3 in een dynamisch evenwicht. Het H2CO3 valt uiteen in HCO3- en de boosdoener het H+ ion (proton). Hierdoor neemt de pH af tot waarden waarbij het kalkskelet van de foraminiferen op kan gaan lossen. Ook koraalskeletten kunnen in de gevarenzone komen.

In het artikel van de bron wordt aannemelijk gemaakt dat deze ontwikkeling zich al in enkele tientallen jaren kan voltrekken.