Hoe komt het dat de belletjes in champagne sneller stijgt dan belletjes in bier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo?

Het beste antwoord

Als je de vraag van de wetenschapsquiz bedoelt dan moet je erbij zeggen dat de belletjes even groot zijn.

Probleem met deze vraag in de wetenschapsquiz is natuurlijk dat de plakkende eiwitten de reden zijn van een hogere viscositeit. Het eiwitantwoord moet dus wel fout zijn omdat anders het viscositeitsantwoord ook goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de fles champagne zit druk door het vele koolzuur, daarom ploft de kruk er ook vanaf. In bier zit minder koolzuur. Daarom stijgen de koolzuurbelletjes in champagne sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de koolzuurdruk in champagne hoger is zijn de belletjes groter.
Grote belletjes stijgen sneller dan kleine belletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn de belletjes in champagne dan groter dan in bier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de belletjes sneller groeien worden ze groter voordat ze loslaten van de glaswand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De druk in een champagnefles is hoger dan in een bierfles, dus is de druk in het belletje ook hoger. Bij het verwijderen van de kurk en het leegschenken van de fles vormen zich daardoor grotere belletjes, die door de grotere opwaartse druk sneller stijgen dan kleine belletjes.