De "tweede" splijting in een H-bom zorgt voor een enorme hoeveelheid energie. Waardoor komt dit?

Heeft dit te maken met efficiëntie? Immers activeert de enorme energie van kernfusie deze splijting i.p.v een conventioneel explosief.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat jij tweede splijting noemt is kernFUSIE.
Fusieprocessen leveren nog meer energie op dan splijting.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op deze basis werkt de zon al vele miljarden jaren en is nu pas op de helft van zijn leven,
De splijting is nodig omdat de temperatuur bij fusieprocessen miljoenen graden moet zijn.
Er is geen simpeler weg dan dit met een atoom (splijting bom op te wekken.
wel kan men kleine hoeveelheden tritium (=waterstofatoom met twee neutronen) dmv pulslasers in het terawatt bereik de kleine hoeveelheid fusiestof tot de gewenste temperatuur en druk te brengen, helaas kan men plasmatoroiden nog niet continue laten werken, dat zou een mijlpaal zijn als dat wel kon, we hebben dan geen energieproblemen meer en water is er genoeg.

De reden waarom fusie meer energie oplevert dan splijting is oa het gegeven dat lichte atomen meer materie over laten gaan in pure energie dan zware metalen die men splijt.

Zo is een atoombom van 10Kiloton al een beste klapper, stuurt het echter een waterstofbom aan dan haalt men meer dan 50 megaton, dus 5000X zoveel als de atoombom die die waterstofbom doet fuseren.