Als men een grote dynamo in de ruimte plaatst, en deze 1 keer aandraait. Blijft deze dan oneindig draaien?

Aangezien er geen wrijving is in de ruimte. Met dynamo bedoel ik een soort windmolen. Dit is dan toch oneindeige energie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Omdat er altijd een beetje wrijving in de lagers zal zijn zal de dynamo toch steeds langzamer gaan draaien.
Als er bovendien stroom door de dynamo geleverd wordt dan wordt de dynamo nog sterker afgeremd door het opgewekte elektromagnetische veld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de dynamo in de rondte laat tollen zal hij inderdaad oneindig blijven ronddraaien. Er is namelijk geen wrijving.

Op het moment dat je de dynamo wil 'gebruiken' om stroom op te wekken maak je echter een denkfout. De stroom wordt namelijk opgewekt uit de wrijving die de dynamo heeft met andere materie. Dit zal de dynamo afremmen, ook in de ruimte.

Het concept om een apparaat te maken dat oneindig energie op blijft wekken heet 'pepertuum mobile'. Leonardo da Vinci zag in zijn tijd al in dat dit onmogelijk is. Er is altijd wrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
typevoutje, je bedoelt Perpetuum mobile (spreek uit PerPetu-um Mobileee)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank, het zat zelfs verkeerd in mijn hoofd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stroom in een dynamo wordt niet opgewekt door wrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk wordt de kinetische energie van de bewegende delen omgezet in een electrische stroom. Of deze manier van electromagnetisch afremmen officieel onder wrijving valt lijkt mij niet erg relevant voor een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rik23. Het is toch geen typevoutje maar teipvaudje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O. Zorrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Er is geen luchtweerstand, maar wel wrijvingsweerstand van lagers en rotor/stator, waardoor de beweging niet oneindig blijft.
jc54
12 jaar geleden
de vraag is al vaker gesteld.
Nee je hebt geen perpetuum mobile bedach.
Oneindig draaien lukt alleen als niets de dynamo afremt, en de opgewekte stroom zorgt voor een tegenkracht (magnetisch) die de molen afremt.
(je fiets trapt ook zwaarder als je je licht aandoet, de energie komt tenslotte ergens vandaan...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs met wrijvingsloze lagering (dat kan) zou in de ruimte de magnetische krachten die in de spoelen de stroom opwekken de rotor doen afremmen.

Steeds wordt het woord wrijving gebruikt maar dat is onjuist, de stroom ontstaat door de tegenwerking van de rotatie van de rotor, dus de inductie doet de rotatie stoppen.

Ook met aardse generatoren spelen wrijving en luchtweerstand van de rotor een geringe rol tov het magnetisch moment wat omgezet wordt in elektrische energie door het magneetveld door de spoelen te laten wisselen.

Je ziet dat effect bij accuboormachines met een elektromagnetische rem, de boorkop staat vrijwel meteen stil omdat de motor dan elektrisch kortgesloten wordt.
Dat geeft dus een veel groter effect dan de wrijvingskrachten in deze boormachines.

Het enige effect wat je in vacuum en zonder wrijving- verlies via de lagers bereikt is een wat hoger rendement.
Dus gebruik je in feite stomweg de energie die in de draaiing van de rotor ligt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een perpetum mobile kan niet bestaan (er is maar 1 unit) er is momenteel wel veel te vinden over "over unity" schakelingen, waarbij de input kleiner is dan de output, m.a.w. je wekt electriciteit op.

De basis van zo'n over unity schakeling is dat je gebruik maakt van energie wat overal rondom aanwezig is en met spoelen, transistors en condensatoren een "vortex" creeert die deze energie de schakeling als het ware binnenzuigt.

Als je je eenmaal gaat verdiepen in magnetisme, spoelen en vortexen gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit zijn niet-serieuze pseudowetenschappelijke verhaaltjes. Er zijn vele van die apparaten getoond. Ze blijken in twee soorten te bestaan: 1.  De soort die onderzocht mag worden.
Die apparaten worden dan ook onderzocht, en blijken alleen te werken doordat er toch stiekem ergens energie wordt toegevoegd. 2.  De soort die niet onderzocht mag worden.
Denk even kort na - wat zou de meest waarschijnlijke reden zijn dat zoiets spectaculairs niet zou mogen worden onderzocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over Unity is al erg lang bekend. Dat de serieuze wetenschap er niet op ingaat komt omdat er andere belangen zijn op deze planeet. Om J.P. Morgan de multi-miljonair/investeerder maar eens te citeren; "Als er geen meter aan hangt dan kan ik er niets aan verdienen". Ik weet uit eigen ervaring (en mijn HTS opleiding) dat men "over unity" niet serieus neemt en dat men het dus ook niet in het onderwijsprogramma heeft opgenomen. Dat is erg jammer. Alle soorten energie mogen onderzocht worden, het belachelijk maken van "over unity" projecten is hetzelfde als beweren dat de aarde plat is, of dat de aarde het middelpunt van het universum is. Waarom mocht men in de middeleeuwen niet beweren dat de aarde rond was en een baan om de zon maakte, terwijl duizend jaren daarvoor de Grieken al "computers" maakten waarop alle bewegingen van de toen bekende planeten feilloos werden weergegeven? De enige beperking richting nieuwe denkwijzen zit in ons eigen hoofd. En vrijheid van denken moet altijd langs de gevestigde orde. Momenteel ben ik zelf onderzoek aan het doen... de "stiekeme energie toevoeging" waar je het over hebt is de werking van de "vortex" en als je die krachten begrijpt snap je ook de synergie (1 + 1 > 2). Als voorbeeld van de waarneembare vortex geef ik je nog de tornado. Hoe + en - samenkomen (warme lucht en koude lucht) en in een draaibeweging enorme krachten kunnen ontwikkelen, genoeg om gebouwen uit de grond te trekken. Gebruik je fantasie maar om te bedenken hoe een sterspoel (in de juiste frequentie) een vortex doet ontstaan die "elektronen" aan de ether onttrekt en hoe een unity deze surplus aan elektronen in een schakeling kan opnemen. Er zijn overigens duizenden projecten en tienduizenden patenten die allemaal het bestaan van "over unity" aantonen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie drie punten in je verhaal die ik niet vind kloppen. Het eerste punt is dat je doet alsof er bepaalde "machten" zouden zijn die onderzoek naar dit verhaal zouden tegenhouden. Je vergeet voor het gemak dat er duizenden en duizenden studenten zijn, vol van jeugdig idealisme, die niet onder invloed staan van jouw "machten". Toch hebben al die studenten nog nooit iets kunnen aantonen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere ongebonden, vrije idealisten. Verder zou de militaire industrie natuurlijk een gigantische interesse moeten hebben - een interesse die ik nergens terugzie. Het tweede punt is je vortex. Het voorbeeld dat je noemt, bestaat - dat is een vaakgebruikte tactiek om net te doen of jouw verzinsel "dus" OOK bestaat. Echter, de vortex die je noemt maakt weliswaar veel energie vrij, maar NOOIT meer energie dan er in het begin in is gegaan. Een tornado is dus juist een prima voorbeeld van een "under unity" systeem. Het derde punt is dat je aan het begin van je betoog vertelt dat jouw hypothetische "over unity" niet is bewezen, en dat je aan het eind van je betoog ineens vertelt dat die "over unity" wel zou zijn bewezen.
Een perpetuum mobile bestaat wel zeker. Kijk maar naar het herhaald stellen van de zelfde vraag op GV. Als dat geen PM is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het herhaald beantwoorden vreet dus wel energie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je inderdaad denken, maar als je ziet hoe vaak het gebeurt begin ik weer te twijfelen.
Zelfs in de ruimte zal een dynamo niet eeuwig draaien. Er is altijd wrijving, wervelstoomverliezen (stromen geinduceerd in het metaal van de dynamo) en magnetiseringsverliezen (Ompolen van van de magneetvelden in het ijzer van de dynamo ten gevolge van het draaien)