Wind ontstaat volgens mij omdat er warme lucht en koude lucht samen komen, als dat tussen 2 gebouwen komt kan het maar aan een paar kanten weg en daarom waait het daar vaak harder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wind is luchtstroming. De lucht stroomt van plaatsen met hogere luchtdruk naar plaatsen met lagere luchtdruk.

De verschillen in luchtdrukl ontsaan omdat de lucht niet op alle plaatesn op aarde even veel wordt opgewarmt...door de zon , door bv een vulkan etc.

Waar de lucht warmer wordt stijgt die omhoog. op 5-10 km hoogte wordt die opstijgende lucht door de straalstroom weggeblazen en dus blijft er boven dat relatief warme punt minder lucht over . De druk is er lager gewiorden.
En dan gaat via de luchtstroming bij de grond, de wind dus, weer dat tekort aan druk aanvullen.

Door de draaiing van de aarde gaat de wind niet langs een rechte lijn naar dat punt met de laagste druk maar via een spiraal, net zoals het wate dat wegloopt uit een baf of fontein met een spiraal de afvoer in loopt ..de afvoer is het punt met de laagste water druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Khepput Als lucht uitzet blijft de totale massa gelijk, echter de luchtdruk is afhankelijk van dat deel van de totale massa welke zich recht boven je bevind, de kolom dus. En door het uitzetten, stel dat de lucht exact in de kolom boven je zou blijven, wordt de kolom boven je hoger. Bovenin , zeg 10 km hoog, is er dan meer lucht boven je in massa dan op het deel dat niet opgewarmt is. Dat meerdere wordt OF door uitvloeiing (op die hoogte meer luchtdruk op het warme deel, of door hoge luchtstromingen weggevoerd. Daardoor neemt aan de grond de massa van de kolom recht boven je af (en neemt die toe boven de koudere delen).
Wind ontstaat doordat de lucht beweegt van plaatsen met een hogere luchtdruk naar plaatsen met een lagere luchtdruk.
Hier wordt het goed uitgelegd:
http://www.keesfloor.nl/weerkunde/5wind/5wind.htm