Een bolbliksem is een van de onverklaarbare verschijnselen in de natuur. Wetenschappelijk worden ze niet begrepen en één procent van de wereldbevolking heeft ze gezien.

Bolbliksems worden al vanuit de oudheid gerapporteerd. Bolbliksems komen voornamelijk voor tijdens onweer. Bij actiever onweer is de kans groter dat bolbliksem ontstaat. De waarnemingen die zijn verzameld, maken duidelijk dat een bolbliksem vaak samengaat met de inslag van een bliksemontlading in de buurt. Een enkele keer komt een bolbliksem voor zonder dat er onweer in de buurt is.

Meestal rapporteert de waarnemer dat een vuurbal is gezien nadat de bliksem de grond raakte. De vuurbal heeft een levensduur van enkele seconden tot enkele minuten. Gemiddeld duurt een bolbliksem een seconde of vijftien.

De vuurbal is zo groot als een tennisbal, maar kan ook de vorm van een strandbal aannemen. Piloten meldden bolbliksems van dertig meter doorsnede. Bolbliksems zijn in alle kleuren gezien. De lichtsterkte wordt vaak vergeleken met een lamp van honderd Watt. De vuurbal beweegt voornamelijk parallel aan het aardoppervlak, maar maakt soms verticale bewegingen.

Waarnemers vertellen dat ze bolbliksems zagen ontstaan na een inslag op de grond, maar ook dat ze deze uit de wolken zagen komen. In andere situaties ontstonden ze binnen in huis of kwamen ze via een gesloten raam het huis in. Bekend zijn ook de verhalen dat bolbliksems door dunne niet-metalen wanden heen gingen of via schoorstenen de huiskamer inkwamen.

Wetenschappers hebben lang ontkend dat het verschijnsel bestond. Tegenwoordig zijn ze overtuigd dat het er is. Maar wat en hoe het wordt veroorzaakt blijft onduidelijk. Diverse theorieën zijn beschreven. Het bewijs is tot nu toe niet geleverd.

Sommige theorieën over bolbliksem menen dat bolbliksem ontstaat door een spontane "maser" werking van de lucht. Dit is hetzelfde als laser, maar dan betreft het geen zichtbaar licht maar microgolfstraling (zoals in de magnetron). Dit soort bolbliksems zijn vaak stilstaand en geven fel oogverblindend licht.

Andere theorieën zeggen dat bolbliksem bestaat uit geïoniseerde lucht (een plasma) dat bij elkaar gehouden wordt door een magnetisch veld dat door de plasmastromen in de bol zelf in stand gehouden wordt. Veel van zulke theorieën suggereren dat bolbliksem op de een of andere manier spontaan ontstaat wanneer de veldsterkte van straling hoog genoeg is op een bepaalde plaats. Deze vorm van bolbliksem is de klassieke vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Brel (650)Een bolbliksem is een helder oplichtend bolvormig object met een diameter van maximaal 40 centimeter, dat soms waargenomen wordt in de buurt van een blikseminslag en dan secondelang zichtbaar is. Het is een atmosferisch verschijnsel waar lange tijd geen afdoende verklaring voor was. Een bolbliksem doet zich meestal voor bij zwaar onweer maar er zijn ook gevallen bekend waarin een bolbliksem optrad tijdens helder weer.

En als je dit verschijnsel zelf even intoetst op Wikipedia, vind je een uitgebreide uitleg.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een recente verklaring van onderzoekers uit Nieuw-Zeeland gaat ook uit van een blikseminslag. Als de hoeveelheid koolstof in de grond bij het inslagpunt 1 à 2 keer groter is dan de hoeveelheid siliciumoxide, ontstaat bij een temperatuur boven 3000 graden silicium of verbindingen daarvan. Heel kleine deeltjes hiervan vormen fijne dradennetwerken in de vorm van pluizige bollen. De energie die de bol doet gloeien is het gevolg van oxidatie. Bijna alle aspecten van bolbliksems kunnen hieruit verklaard worden: deze kan zowel als een nachtkaars uitgaan als eindigen in een explosie.