wat gebeurd er met de straling van het zichtbare spectrum dat een object absorbeert?

wat moet ik verstaan onder het "absorberen" van de kleuren (elektromagnetische straling) die niet worden weerkaatst door een object?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De energie van de straling (de fotonen, zo je wilt) wordt opgenomen door het object. Daarmee is de straling verdwenen, de fotonen zijn weg.

De energie van de straling is overgedragen op het object.

In de meeste gevallen resulteert dat in het opwarmen van het object. De stralingsenergie is dan omgezet in warmte-energie.

Bij sommige materialen wordt de stralingsenergie omgezet in elektriciteit. Er zijn ook materialen waarbij het juiste licht ervoor zorgt dat elektronen uit het object worden losgemaakt, waarna die elektronen wegvliegen.

In een aantal gevallen slaat de opgevangen stralingsenergie chemische bindingen kapot. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer UV-straling DNA treft, of wanneer gewoon licht jouw witte muur treft (die daardoor vergeelt), of wanneer gewoon licht andere kleurstoffen treft (waardoor kleding op den duur verkleurt).

Een bijzonder geval is het oog. Daar slaat de geabsorbeerde straling bepaalde moleculen kapot. De brokstukken zorgen voor een elektrochemische reactie waarbij een elektrische potentiaal ontstaat. Die wordt via de zenuwen naar de hersenen geleid, waardoor wij kunnen zien. Het oog repareert intussen snel de kapotgeslagen moleculen, zodat we kunnen blijven zien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig en compleet, je antwoord.
Vooral het laatste is een mooie toevoeging. Ik zat nog te denken of fosforensentie nog kan worden toegevoegd aan het rijtje. In dat geval wordt het geabsorbeerde licht direct omgezet in licht van een andere golflengte. Bijvoorbeeld UV licht omgezet in zichtbaar licht door bepaalde mineralen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, fosforescentie en andere verschijnselen had ik ook kunnen noemen. Maar dan ontstaat er opnieuw licht. Het is een kwestie van definitie of je dan wel of niet kunt zeggen dat het oorspronkelijke licht is geabsorbeerd. Je zou kunnen zeggen dat het oorspronkelijke licht is geabsorbeerd, en dat er nieuw licht wordt uitgezonden. Je zou ook kunnen zeggen dat het oorspronkelijke licht is omgezet in licht van een andere golflengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeloofelijk cool wel dat dat kan die fosforescentie!
bedankt voor je antwoord Cryofiel!
atomen hebben rond de kern elektronen. Die elektronen hebben een bepaalde afstand tot de kern, en die afstand staat vast. Als er een lichtdeeltje (een foton, ja licht bestaat uit deeltjes) op een elektron botst, draagt dat foton zijn energie over aan het elektron. Doordat het elektron meer energie krijgt, kan het verder weg van de kern gaan. (of als er genoeg energie bijkomt, kan het elektron zo ver weg van de kern gaan dat het elektron gewoon los is)
Maar een elektron kan ook weer terugvallen naar zijn oude afstand tot de kern. Daarbij moet het de energie weer kwijt, en dat kan door licht uit te stralen. Dit licht kan een andere frequentie hebben dan het licht dat er in het begin op het elektron botste.