Welk deeltje is het zwaarst welk het lichts: elektron, foton of neutrino?

Je zou ook kunnen stellen welk deeltje de meeste massa heeft of de meeste energie. Is dat het elektron-, de foton- of het neutrino-deeltje. Is daarbij het lichtere deeltje sneller dan het zwaardere?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je moet onderscheid maken tussen twee soorten massa: de rustmassa, en de totale massa.

De rustmassa is de "eigen" massa van het deeltje, ZONDER de massa mee te rekenen die ontstaat doordat het deeltje snelheid cq energie heeft.

De totale massa is gelijk aan de rustmassa, plus de massa ten gevolge van de energie die het deeltje heeft. Een elektron bijvoorbeeld heeft een zekere rustmassa, maar de totale massa wordt groter dan de rustmassa naarmate het elektron sneller beweegt.

--

Dit gezegd hebbende, eerst maar eens alleen naar de rustmassa kijken.

Dan is het foton het lichtst: dat heeft geen rustmassa (anders gezegd: de rustmassa is nul).

Daarna komt het neutrino. Dat heeft een uiterst kleine rustmassa - zo klein, dat het jaren heeft geduurd voordat bekend werd dat het neutrino überhaupt een rustmassa heeft (men heeft lang gedacht dat de rustmassa waarschijnlijk nul zou zijn).

Tenslotten het elektron. Dat heeft een duidelijk meetbare rustmassa.

--

Vervolgens de totale massa.

Tja, die hangt enkel en alleen van de snelheid cq energie af.

Een foton kan zoveel energie hebben, dat de totale massa groter wordt dan de massa van een stilstaand elektron.

Een neutrino, dat lichter is dan een elektron als je naar de rustmassa kijkt, kan zo snel bewegen dat daardoor de totale massa groter wordt dan de massa van een langzaam bewegend elektron.

Kortom, door de genoemde deeltjes de juiste hoeveelheid energie cq beweging te geven, kun je ze elke willekeurige massa geven - met als enige beperking dat de totale massa nooit kleiner kan worden dan de rustmassa.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Of ze rekening hebben gehouden met de Coriolis-effecten (er zijn er meerdere, in dit geval) weet ik niet - dat zou in hun analyses moeten staan. Verband tussen massa en snelheid is er niet per sé - behalve dan dat een deeltje zonder rustmassa zich alleen maar met de lichtsnelheid kan bewegen, niet langzamer en niet sneller.