Titratie is een oude maar nog steeds veel gebruikte manier om een bepaling uit te voeren in het laboratorium. Titratie maakt het mogelijk de concentratie van een stof in een oplossing te bepalen. Dit gebeurt door bij deze stof geleidelijk -meestal druppelsgewijs- een andere oplossing, de titrant, toe te voegen van een reagens waar men de concentratie van kent, totdat er zoveel van het reagens is toegevoegd dat alle te meten stof is omgezet (Karl Friedrich Mohr, 1855). De tak van de analytische scheikunde die zich bezighoudt met titraties wordt de titrimetrie genoemd.
De oplossing van onbekende concentratie (de titer) moet daarbij voldoende snel reageren met de titrant volgens een bekende stoechiometrische verhouding.
Bij een titratie zijn de concentraties van de stoffen die reageren vrij gering. Het gaat dan niet om hele grammen stof per ml maar eerder om milligrammen of millimol stof per ml. De reden dat de concentraties zo laag worden gehouden is omdat het niet nodig is om grote hoeveelheden stof te laten reageren terwijl het ook met kleine hoeveelheden kan. Ten tweede reageren sommige stoffen in hoge concentraties heftig met elkaar.
Het bekendste soort titratie is de directe titratie, meestal wordt deze gebruikt om de concentratie van een zure of basische stof te controleren in een oplossing. Omdat de concentratie van de titrant altijd bekend is (vaak ongeveer 0,1 mol/l), kan men met de hoeveelheid titrant die nodig was om het equavalentiepunt te bereiken, het aantal mol of gram in de onbekende oplossing berekenen.
Het doel van de titratie is om het equivalentie- of omslagpunt te bepalen, dat wil zeggen dat punt waar alle stof met onbekende concentratie gereageerd heeft en het toegedruppelde reagens dus een overmaat begint te vormen. De titrant kan aan het monster worden toegevoegd met een glazen buret of met een automatische buret, maar in de afgelopen jaren heeft de automatische buret zoveel terrein gewonnen ten koste van de glazen buret dat de laatstgenoemde eigenlijk alleen nog op de laboratoriumschool gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
titratie is een procedure om chemische eigenschappen van vloeistoffen te bepalen. Door bv een PH gevoelige kleurstof in een oplossing te brengen, en vervolgende de PH met druppels van bv een zuur onlaag te brengen, kan je zien na hoe veel toegevoegd zuur de kleur omslaat. Hiermee kan je dan berekenen wat de eigenschappen van de oorspronkelijke vloeistof was.